Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Elgiganten: Dags att agera och sänka momsen på elektronikreparationer

Den 1 juli halverades momsen på reparationer av cyklar, skor, lädervaror, kläder och hemtextilier från tolv till sex procent. Samtidigt ligger momsen på elektronik kvar på 25 procent. För att på allvar skapa förutsättningar för cirkularitet krävs motsvarande beslut för elektronik, skriver Elgigantens vd Niclas Eriksson och Tony Ottebjer-Winkler, drift- och hållbarhetschef

Publicerad: 13 september 2022, 12:24

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Niclas Eriksson, vd för Elgiganten, och Tony Ottebjer-Winkler, drift- och hållbarhetschef för Elgiganten.

Foto: Pressbilder


Ämnen i artikeln:

Elgiganten

”Det är angeläget att produkter och råvaror används på ett effektivt och hållbart sätt. Att reparera och återanvända varor får allmänt sett anses vara bättre ur miljösynpunkt än att köpa nya varor.” 

Så inleddes förslaget om sänkt moms för ovan nämnda produktkategorier. Detta är ett nödvändigt steg i omställningen mot en mer cirkulär och hållbar ekonomi, då Sverige i dag endast är 3,4 procent cirkulärt, enligt Circular Gap Report 2022.

Punktinsatser inom vissa sektorer kommer inte räcka till för att driva på den systemförändring inom produktion och konsumtion som behövs. Elektronik är den snabbast växande avfallskällan inom EU. Teknik förenklar och effektiviserar visserligen omställningen, men elektronikprylar har också en stor miljöpåverkan. 

I dag repareras en väldigt liten andel av alla teknikprodukter. Exempelvis så finns det i dagsläget ungefär 25 miljoner mobiltelefoner liggandes i svenskarnas byråer i stället för att återvinnas. Samtidigt säljs tre miljoner nya mobiltelefoner årligen. Eftersom 95 procent av en telefon går att återvinna är det ett enormt gap som ökar utvinningen av jungfruliga resurser såsom kobolt och andra sällsynta jordartsmetaller. Det är med andra ord kritiskt att fler börjar reparera sina elektronikprodukter.

Problemet är inte en ovilja hos konsumenter. En Eurobarometerundersökning visar att 77 procent av EU-konsumenterna hellre skulle reparera sina produkter än köpa nya, men att de i slutet måste byta ut dem eller slänga dem på grund av reparationskostnaden eller att möjlighet till service saknas. De flesta vill alltså reparera sina elektronikprodukter.

Näringslivet står redo att anta denna utmaning. Elgiganten är ett av Sveriges största företag och kan därmed göra skillnad. Vi gör det enklare att reparera elektronikprodukter genom att se till ett det finns verkstäder och genom att informera om möjligheten att fatta ett grönt beslut. Produkterna behöver dessutom bli mer reparerbara – i dag är komponenter i apparaterna i vissa fall fixerade och kan därför inte plockas ut eller bytas.

”För att på allvar generera förutsättningar för cirkularitet, krävs att reparationer blir avsevärt mindre kostsamma”

Detta är ett problem som vi i branschen bör ta upp med tillverkarna. För att på allvar generera förutsättningar för cirkularitet, krävs att reparationer blir avsevärt mindre kostsamma. Här kan politiken göra stor skillnad. Momsen för reparationer ligger nämligen fortfarande på 25 procent, till skillnad från reparationer på många andra produktkategorier.

Den förlegade momsen på att återanvända och laga elektronik utgör i dag ett stort hinder för konsument. Dyra reparationskostnader skapar inga incitament för kunden att återvinna eller laga sin mobiltelefon. Detta är inte ekonomiskt hållbart.

En sänkt moms på reparationer av elektronikprylar skulle stötta näringslivets ambition att driva på den cirkulära omställningen – och det snabbt. De flesta produkter, såsom datorer, mobiltelefoner och skärmar kan redan i dag återanvändas relativt enkelt så länge de produceras på ett sätt som gör det möjligt att ta isär och återanvända delar.

Mängden elektronikavfall stiger. Därför bör även momsen på elektronik sänkas, om politikerna vill göra allvar av sina löften om grön omställning. Walk the talk.

Niclas Eriksson, vd för Elgiganten
Tony Ottebjer-Winkler, drift och hållbarhetschef för Elgiganten

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Elgiganten

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev