Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”E-handeln går på konstgjord andning – snart väntar den digitala butiksdöden”

Trots att 25 år har gått sedan e-handeln gjorde intåg verkar många företags enda mål vara att möjliggöra en digital transaktion, det skriver Sebastian Broms, kommersiell chef på Noa Ignite, som menar att relationen till kunden kommer vara viktigast av allt för framtidens varumärken.

Publicerad: 26 maj 2021, 12:42

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Foto: Getty Images


kommersiell chef, Noa Ignite

Kanske låter det självklart, men vi måste sluta behandla e-handel som ett komplement till den fysiska affären. 25 år efter att de första e-handelsbutikerna kom förlitar sig skrämmande många fortfarande på en standardiserad mall för sin digitala affär.

Likriktningen bottnar nästan alltid i synen på e-handel hos ledningen: en digital publicering av det fysiska utbudet. I stället för att tänka varumärke och unicitet, som marknad, inköp och affärsstrategi gör för den fysiska butiken, tänker man primärt på teknikaliteter. I stället för att investera i det digitala varumärket plöjs pengarna ner i tekniska plattformar, transaktionella flöden, logistiklösningar och konverterande annonser.

Vill man skapa en långsiktigt lönsam digital affär måste man börja i rätt ände och ställa tre inledande frågor. Vad ska kunden få ut av att besöka din butik (bortom produkterna), hur ska upplevelsen särskilja sig från konkurrenternas och varför ska kunden återvända till just din butik och inte en konkurrents som säljer samma sak?

Oavsett svar behöver din digitala affär skapa en relation till kunden där du slipper betala för varje kund genom digitala annonser och i stället kan fokusera på att bygga skräddarsydda köpupplevelser och erbjudanden som successivt hjälper dig bygga preferens över andra varumärken.

Den fysiska affären står fortfarande ofta i centrum, trots, eller kanske på grund av, dalande siffror, samtidigt som e-handeln exploderar

Organisationen måste förstå och prioritera e-handeln som en av de avgörande kontaktytorna för affären. Den fysiska affären står fortfarande ofta i centrum, trots, eller kanske på grund av, dalande siffror, samtidigt som e-handeln exploderar. Hemligheten ligger i att förstå den växelverkan som finns mellan det fysiska och det digitala och skapa en helhet där varumärket genomsyrar och återspeglas i alla beröringspunkter och kontaktytor.

Det framgångsrika digitala varumärken, som Nike, Eytys och Gina Tricot lyckats med är att se bortom transaktionen och fokusera på kundens digitala köpbeteende och behov. Så, till alla som vill bygga lönsamma digitala varumärken kommer här tre tips:

Gå till botten med ert varumärkeslöfte
Skapa en djuplodad förståelse för vad det är ni erbjuder kunden, både i helhetsupplevelse och produkt, och vad det innebär i en digital kontext
Låt inte teknikskräck sätta stopp
Det främsta syftet med tekniska lösningar är att möjliggöra er affärsvision, inte stå ivägen för den, det behöver varken vara dyrt eller krångligt. Våga utmana när IT säger nej
Det dyraste är alltid att göra ingenting
För då kan du vara säker på att du snart blir omsprungen av en hungrigare och mer lyhörd aktör som förutspår dina kunders behov

Omställningen från fysisk till digital handel har gjort att många upplever en växande affär online, men jag vill hävda att många aktörer hålls vid liv av konstgjord andning. När läget stabiliseras och köpupplevelsen hamnar i fokus, då kommer vi prata om en ny sorts butiksdöd, nämligen den digitala. Då kommer de aktörer som lyckats bygga preferens, relationer och digitalt varumärke att sluka konkurrenterna. Än så länge är aktörerna som lyckats med detta få, och möjligheterna för de som vill vara först in i framtiden enorma.
Grattis!

Sebastian Broms, kommersiell chef, Noa Ignite

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev