Debatt
”Du kan primalvråla – eller lära dig av djuren i djungeln”
Fredrik Jerlov har varit i Afrika och studerat vilda djur. Han konstaterar att retailföretagens marknadsförare har mycket att lära av bufflar, elefanter och apor.
Publicerad: 3 mars 2023, 12:20
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
”Är du elefant måste du kommunicera så att elefanter förstår. Man tycker inte det ska vara så svårt att förstå – homo sapiens betyder ju ’the wise man’”, skriver Fredrik Jerlov.
Foto: Getty Images
Ämnen i artikeln:
KommunikationJag var nyss i Sydafrika. Två veckor varav flertalet dagar i områden där man tittade noga var man satte foten eller parkerade rumpan. Nyttiga erfarenheter för alla oss mobilberoende västerlänningar men jag överlevde, som synes. Dock reste jag hem med en hel del nya erfarenheter. Djungeln har mycket att lära oss.
LÄS OCKSÅ: Här är den nakna sanningen – om framgångsrik reklam
Där är aldrig tyst. Oväsendet kan vara bedövande. Metaforen känns självklar i samma sekund jag öppnar min dator. Och jag tänker på papegojorna som lyckas kvittra så att de andra papegojorna kvittrar tillbaka. På elefanten som brölar över savannen – så att elefanten vid vattenhålet lystrar. På bufflarna, som kommunicerar på buffelspråket. Alla hörs, men var och en har anpassat sitt språk till sina likar. Var och en – efter förmåga – för att uppfattas så attraktiv som möjligt.
”Investerade pengar går upp i rök för att vi inte förstår det våra vänner i djungeln fattat sedan evolutionens början: All kommunikation sker på mottagarens villkor.”
Djungeln har mycket att lära oss. Vi människor pratar rätt ut i luften. Kom och köp kom och köp kom och köp. Sällan anpassat till våra likar (vår målgrupp), sällan anpassat till vad den vi försöker prata med blir attraherad av/är intresserad av. Vi babblar, planlöst. Och sedan klagar vi på att kommunikation inte fungerar.
Jag fingrar på min nyinköpta safarihatt och funderar på att steka min konsult-powerpoint till nästa föredrag. Istället ska jag visa bilder från min djungelresa. Är du elefant, måste du kommunicera så att elefanter förstår. Man tycker inte det ska vara så svårt att förstå – homo sapiens betyder ju ”The wise man”, sägs det.
LÄS OCKSÅ: John Lewis är världsbäst på reklam – här är 10 saker du kan lära av kedjan
Men min dator antyder motsatsen. Alla de onyanserade annonsskriken visar att vi i grunden är primitiva varelser. Vi pratar först och tänker sedan, om alls. Resultatet blir en öron-, och ögonbedövande reklamkuliss som alla utom mediaägarna förlorar på. Investerade pengar går upp i rök för att vi inte förstår det våra vänner i djungeln fattat sedan evolutionens början: All kommunikation sker på mottagarens villkor.
Inför detta kan du som marknadsförare riva dig i huvudet eller sticka huvudet i sanden. Eller resa ragg eller primalvråla. Eller så använder du de kognitiva resurser som naturen faktiskt begåvat dig med. Skulle du själv uppskatta att ta del av det budskap du delar med din omvärld? Skulle du uppfatta det som trovärdigt? Attraktivt? Meningsfullt?
Svårt? Var då glad för att det i alla fall finns ett som skiljer människan från djuren. Vi kan anlita konsulter.
Fredrik Jerlov
strateg på mediebyrån Scream
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Ämnen i artikeln:
Kommunikation