Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Digital kommunikation är framtiden"

Publicerad: 27 maj 2016, 08:00

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Foto: l i g h t p o e t/Bigstock


Ämnen i artikeln:

DagligvarorLivsmedelModeKläderButik

Kostnaden för direktreklam till hushåll i närområdet är ofta hög och ger relativt liten effekt – likaså annonsering i tidningar. ​

Den enskilda butiken har mycket att vinna genom införande av digital teknik och de butiker som satsat på den nya tekniken väljer att omprioritera sin marknadsföringsbudget.

Med dagens ständiga reklaminslag på de flesta TV-kanaler är vi som konsumenter redan inskolade i digital kommunikation.

Att nå kunder med aktuella erbjudanden direkt i butiken blir allt viktigare och med den digitala tekniken blir effekten både snabbare och är direkt mätbar.

Även om manuell skyltning med erbjudanden är ett självklart inslag i en butik ser vi allt fler dagligvarubutiker med bildskärmar och elektroniska hyllkantsetiketter med information och erbjudanden som riktas till kund.

​Även reklam för andra företag ger extraordinära intäkter för butiken. Möjligheterna tycks oändliga. Leverantörer till dagligvaruhandeln har insett betydelsen av denna nya marknadsföringskanal och upprättar gladeligen samarbete med detaljhandelsföretag.

Denna utveckling är oundviklig och kommer att fortgå i ökad takt med allt fler butiker som inför digital kommunikation. I dag är det framför allt inom dagligvaruhandeln som utvecklingen tagit fart men sällanköpsvaruhandeln ligger inte alls långt efter.

​En enskild klädbutik skulle exempelvis kunna minska den manuella arbetsinsatsen för en rea-kampanj eller uppmärksamma kunderna om ett dagserbjudande genom bildskärmar i butiken, i stället för att märka upp klädställ med manuella skyltar.

Även om en större butik har bättre ekonomiska förutsättningar att införa den nya tekniken så har även en mindre butik mycket att vinna med ny teknik. Som ett exempel kan nämnas en mindre dagligvarubutik i Västra Götaland med en butiksyta på cirka 600 kvm som infört inte bara digital kommunikation genom bildskärmar utan även självbetjäningskassor för kortkunder – och omsättningstillväxten, enligt butikschefen, har inte låtit vänta på sig.

Rolf Karp

Detaljhandelsanalytiker

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev