Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Det är dags att systemen kring vår konsumtion uppdateras”

Black Friday har blivit en symbol för vad många anser vara överkonsumtion. Men konsumtionen i sig är inte problemet, utan det faktum att vi inte använder och återanvänder våra resurser på ett ansvarsfullt sätt, skriver bland andra Traderas vd Stefan Öberg och Matsmarts vd Karl Andersson. För att vi ska ställa om till cirkulärt krävs hållbara erbjudanden som folk också har råd med. Nu vill debattörerna att regeringen agerar.

Publicerad: 26 november 2020, 13:15

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


På fredag är det Black Friday och den närmast hysteriska mängden erbjudanden får ofta tjäna som symbol för ett generellt överflöd som vi människor och vår planet inte behöver. Och i hållbarhetens namn rynkas det på näsan åt dem som jagar efter klipp.

Men det är inte konsumtionen i sig som är problemet, utan det faktum att vi inte använder och återanvänder våra resurser på ett ansvarsfullt sätt. Och att skälla på folk som handlar på rea som ett sätt att stoppa överkonsumtion är inte konstruktivt.

Människor kommer att behöva fortsätta konsumera. Säsonger kommer att skifta, barn kommer fortsätta växa ur sina kläder och mat måste vi äta varje dag. Och då de flesta inte har obegränsat med pengar kommer pris att fortsätta styra konsumenters köpbeslut.

Enligt en nyligen genomförd Kantarundersökning uppger sju av tio svenskar att de tänker på klimatet när de handlar mat. När samma människor tillfrågas vad som till slut styr deras köpbeslut, kvalitet, hållbarhet eller pris svarar nästan lika många, drygt sex av tio – pris är viktigast. Det är inte orimligt att tänka sig att samma logik gäller för andra produkter och tjänster.

Alltså. Ja, vi bryr oss om klimatet. Men jo, vi har också en ekonomisk verklighet att förhålla oss till. Det är med andra ord inte konstigt att människor väljer att köpa på en rea.

Att handla second hand är redan i dag prisvärt jämfört med att köpa nytt, men hållbara tjänster såsom att reparera saker och hyra ut måste bli billigare också.

Denna situation lämnar oss med den stora frågan obesvarad. Hur ska vi ställa om till en hållbar framtid?

Svaret är vi övertygade om handlar om cirkularitet. Det är förövrigt världens beslutsfattare också överens om, en omställning till en cirkulär ekonomi är ett av EU:s miljömål. Ellen McArthur Foundation, världens största organisation för cirkulär ekonomi, förklarar det såhär:

En cirkulär ekonomi bygger på principer som eliminerar avfall och föroreningar, som ser till att de resurser vi tar i bruk återanvänds och att våra naturtillgångar återskapas.

■ Vi behöver återanvända det vi har och minimera svinn.
■ Vi behöver reparera mer och göra det billigare att förlänga livslängden på det vi har.
■ Vi behöver fler cirkulära modeller som bygger på uthyrning istället för ägande.

Mindre än en tiondel av vår ekonomi är cirkulär i dag. Och vi tror att det är så enkelt att det många gånger är för dyrt. För dyrt att ta hand om det vi har, jämfört med att köpa nytt.

För att vi ska ställa om till cirkulärt krävs rent krasst hållbara erbjudanden som folk också har råd med.

Att handla second hand är redan i dag prisvärt jämfört med att köpa nytt, men hållbara tjänster såsom att reparera saker och hyra ut måste bli billigare också.

Det behöver bli enklare och billigare för alla företag som driver på för omställningen till cirkulär konsumtion.

Det duger inte att säga till konsumenter att de måste välja de dyrare mer hållbara alternativen.

Momsen på reparation är redan sänkt. Nu behövs också:

■ Lägre skatt på arbete inom den cirkulära sektorn
■ Lägre moms på återbruk och uthyrning
■ Fler incitament riktade mot företag för att ingen produktion ska tillåtas bli svinn

Det är dags att systemen runt vår konsumtion uppdateras!

Henning Gillberg,

grundare, Circular Monday och White Monday

Stefan Öberg,

vd, Tradera

Karl Andersson,

vd och grundare, Matsmart

Olivia Rothschild,

grundare, Hyber

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News