Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Dags att hylla den klassiska butiken som straffats extremt under pandemin”

Under ett års tid har vi sett en extrem propaganda för e-handeln, det skriver Rizzo Groups vd Lars Fins. Oftast är kostnaderna högre än intäkterna för e-handelsbolagen där han menar att det krävs extremt stora volymer för att nå lönsamhet. I stället vill Lars Fins hylla den klassiska butiken som enligt honom straffats extremt mycket under pandemin.

Publicerad: 8 mars 2021, 13:03

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Foto: Andreas Heneborn


Ämnen i artikeln:

Corona

Under ett års tid har vi sett en extrem propaganda för e-handeln, ivrigt påhejad av regering och myndigheter som har investerat tiotals miljoner i att uppmana folket att handla digitalt.

E-handelsbolagen har tillsammans med nykläckta och snabba budbilsföretag fått en räkmacka till tillväxt. Tillväxten baseras på enorm efterfrågan på grund av pandemin och myndigheters uppmaningar. Samtidigt finns det väldig få konsumenter som vill betala den riktiga kostnaden för vad det kostar att plocka ihop, paketera och leverera till hemmet!

E-handeln har tillsammans med nykläckta och snabba budbilsföretag fått en räkmacka till tillväxt. Tillväxten baseras på enorm efterfrågan på grund av pandemin och myndigheters uppmaningar.

I åtta av tio fall överstiger kostnaderna inom e-handeln intäkterna. Orsakerna är enkla att förstå och begripa men det är få som tar upp dem i klartext:

■ E-handel är en bra kanal för små och dyra produkter. Det finns stjärnor bland e-handelsbolagen men de är lätträknade. Pandemin har ökat omsättningen men i många fall även förlusterna. 
■ E-handeln ökar i stor utsträckning tack vare felprissatta tjänster där både plock och pack och framför allt frakter inte är fullt ut debiterade. Returer driver höga kostnader som konsumenten inte vill betala för.
■ Näthandeln med mat visar stor tillväxt. Att e-handeln fortsatt bara är några få procent av  jättarnas volymer är enkelt att förklara. E-handel med dagligvaror är generellt sett inte lönsamt. Det är extremt höga kostnader och då aktörerna följer lagar och regler i stort – blir kostnaderna för höga. Färskt, kylt och fryst ska hanteras i samma matkasse och hittills har ingen knäckt koden för hur lönsamhet ska kunna uppstå vid en hemleverans av dagligvaror. Att  aktörerna inte har haft speciellt bråttom förklaras av att det är mer lönsamt att sälja i butiker än på nätet– enkel matematik och logik.
■ Budföretagens cirkus är inte hållbar och transporterna kommer att kosta mer än de smakar när räkningen till sist ska betalas. Hur kommer kostnaden att se ut när vi har normal biltrafik med köer och när vi alla är tillbaka på våra kontor och arbetsplatser? Vi kommer att vilja få ännu fler leveranser hem efter klockan 17 på vardagar och under helgerna.
■ Hur många av budbilsföretagen följer de lagar och regler som den etablerade detaljhandeln förhåller sig till? Några exempel har blossat upp i media och jag lovar de anställningsupplägg som erbjuds inte är hållbara. Att se kommentarer om att låta människor få jobba då de själva vill utan att betala alla de OB-tillägg som detaljhandeln tvingas göra är osmakligt. Oerfarna och outbildade människor förväntas driva egen verksamhet för att få uppdrag. Allt bygger på att ingen vill betala vad det kostar vilket omöjligtvis kan vara en bra affärsidé. 
■ Villa- och bostadsområden domineras i dag av budbilar, mopeder och cykelbud. Alla är stressade, kör fort och springer. Bilarna är allt från rejält repiga till krockskadade. Mopedister och cyklister har halkat omkring inne i city och varit rejäla trafikfaror främst för sig själv men även för oss som måste förflyttas oss i stan.
■ Är det rimligt att åtta till tio olika leverantörer levererar var sitt paket in i ett villaområde samma kväll? Tidigare var det kungliga Postverket soloartist och allt fick hämtas ut på ett postkontor. Faktum är att lönsamheten för paket till konsument inte lär uppstå igen förrän vi ser ett ”kungligt budbilsföretag” som blir marknadsledare och tar minst 60% av marknaden. Vem blir det nya Postverket som skapar lönsamhet trots att lagar och regler följs?
■ Konsumenten vill generellt sett betala så lite som möjligt för allting – lågprislador kommer att bestå. När konsumenten får betala fullt ut för plock, pack och frakt – då kommer e-handeln att minska kraftigt. Returrätten börjar redan nu försämras där allt fler aktörer ser att det helt enkelt inte är ekonomiskt hållbart att erbjuda gratis returfrakt för konsumenten. När returer inte är gratis – då försvinner en stor kategori av konsumenterna.
■ E-handeln blir lönsam då storskalighet uppnås precis som i en fysisk butik. Skillnaden är att plock, pack och frakt kostar mer än om konsumenten själv gör jobbet. Det krävs extremt stora volymer som innebär att du antingen är dominant och marknadsledare i ditt segment för att nå lönsameht.

Är det så här vi vill att det ska se ut om några år?

Konsekvensen av vår nuvarande trend och inriktning är att aktörer som Amazon och Alibaba på sikt tar över all näthandel. Vi får ett enda stort budbilsföretag. Antalet butiker har under tiden mer än halverats. Antalet arbetstillfällen för lågutbildade och förstagångsjobb minskar drastiskt då fysiska butiker försvinner. Är det så vi vill ha det i Sverige?

Ska jag spä på trenden med att handla online eller ska jag bidra till att min stad eller by får kvar levande butiker och restauranger?

Att i princip få ett näringsförbud i kombination med ständiga uppmaningar att inte besöka butiker i en massiv kampanj i all media – är ett övergrepp mot företag som måste leda till rättsliga konsekvenser när pandemin är över.

Det är inte trångt eller några köer i landets butiker. Att i princip få ett näringsförbud i kombination med ständiga uppmaningar att inte besöka butiker i en massiv kampanj i all media – är ett övergrepp mot företag som måste leda till rättsliga konsekvenser när pandemin är över. Som lök på laxen kommer stödinsatserna för sent eller är för snålt tilltagna vilket leder till att många tvingas stänga igen.

Det är dags att hylla den klassiska butiken som kämpat i motvind i flera år och som straffats extremt under pandemin. Länge leve den riktiga butiken!

Den riktiga butiken kommer att bestå – alternativet vi är på väg mot är varken hållbart eller bra. Om några månader kan butiken som kunden alltid har uppskattat tvingas stänga igen

Konsumenterna måste tänka på det i alla sammanhang när de behöver konsumera. De måste tänka hållbart och handla i de butiker som finns i deras närhet. Om de handlar online – ska de se till att de gör det i ett företag som har sin bas och sitt ägande här i Sverige.

Lars Fins

Lars Fins,

vd, Rizzo Group och med 35 års bakgrund från detaljhandeln i ledande positioner inom Axfood, Coop, Gooh, Life och Blomsterboda

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Corona

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev