Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Butikschefen: ”PRO:s undersökning skadar mer än den gör nytta”

Inför PRO:s årliga prisundersökning är det många butiker som manipulerar sin prissättning. Undersökningen blir därför missvisande. Det menar Joakim Nordqvist, butikschef i Stenhamra, Ekerö.

Publicerad: 5 mars 2018, 12:33

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Foto: Susan Berzelius


Ämnen i artikeln:

Dagligvaror

Varje år kommer PRO ut till livsmedelsbutiker och gör sin prisundersökning. Men det är ingen överraskning för oss inom handeln när de kommer, det vet vi oftast sedan en tid tillbaka.

Det som däremot är en överraskning för samtliga butiker är resultatet. Kanske inte för dem som kommer ut med lägsta priset i undersökningen, de har nämligen manipulerat priserna. ​

Hur kan jag säga det?

Det är bara att titta på priserna de har i varukorgen, priser som ska vara ”ordinarie” pris. Det finns inte en chans att vissa butiker inom vissa koncept i sin kedja kan ha ”ordinarie” pris som ligger under nettopriset med kraftig minusmarginal på storsäljare – glöm det.

Sedan kan man också titta på deras annonser och se att deras annonspris (extrapris) är med i undersökningen.

Det är också konstigt att samma koncept har en prisskillnad på ordinarie pris för olika varor. Till exempel säljs Prästost för från 69,90 kronor per kilo i en butik, medan en annan butik i samma kedja ­säljer exakt samma Prästost till ett kilopris på 113,00 kronor.​

Hos en annan kedja kan köttfärs köpas för 49 kronor per kilo i en butik, medan konsumenterna i en annan butik från samma kedja och profil tvingas betala 99 kronor per kilo.

Listan över felaktiga exempel kan göras lång. Jag får själv rätta mellan fem och tio priser varje gång PRO visar sin undersökning som de vill att jag ska skriva under.

För fem år sedan, när jag jobbade i en annan butik, fick jag  erbjudande från de personer som gjorde undersökningen att själv skriva ner priserna och att de skulle hämta undersökningen dagen efter. Det om något visar att undersökningen inte är trovärdig.​

​Varför vill jag då belysa denna undersökning? Därför att dagstidningarna, som inte har någon som helst kunskap om priser, har helsidor om denna PRO-undersökning med rubriker som ”Här handlar du billigast i Sverige”.

Det är att nedvärdera marknaden och gynna ”fuskande” butiker. Den butik jag arbetar i kom bra ut i årets undersökning jämfört med våra närmaste konkurrenter, men eftersom jag har upptäckt fel i undersökningen av samtliga butiker väljer vi att inte utnyttja denna felaktiga undersökning.​

Alla aktörer på marknaden gör egna prisundersökningar och vet exakt hur de ligger till jämfört med varandra och det är inte så stor skillnad som PRO:s undersökning visar.

Därför vill jag uppmana PRO att förbättra sin prisundersökning, alternativt köpa in hjälp från ett externt undersökningsföretag, eftersom de uppenbarligen inte klarar av att skriva ner rätt priser. Den nuvarande undersökningen skadar nämligen mer än den gör nytta.​

Joakim Nordqvist,

butikschef, Stenhamra

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Dagligvaror

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev