lördag25 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Black Week i gamla hjulspår duger inte – dags att bli mer effektiv

Black Week och julhandeln är över för den här gången. Dags att fundera kring hur vi kan göra det bättre i år. Det skriver Martin Granberg, chief strategy officer på Priceindx – och delar med sig av sina råd.

Publicerad: 27 januari 2023, 12:22

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Martin Granberg, chief strategy officer på Priceindx.


Ämnen i artikeln:

HandelnDetaljhandelnE-handelKampanjer

Även om dammet i princip precis har lagts sig är Black Week och julhandeln som bortblåst ur minnet och nya ambitiösa mål för Q1 har satts av de flesta e-handlarna.

Många handlare gjorde i år precis som de har gjort tidigare år, några kanske med en ännu fläskigare kampanj för att hävda sig i konkurrensen.

Detta utan att reflektera över att det kanske går att göra på andra mer effektivare sätt.

LÄS OCKSÅ: Total kris eller köpfest? – 29 branschprofiler om trenderna som förändrar handeln 2023

Jag är en förespråkare av en hälsosam mix av en kampanjportfölj kombinerat med en större andel dynamiskt prissatta produkter. Genom att ha produkter eller till och med hela varumärken som ligger i kampanjportföljen för att användas i den taktiska försäljningen har man ett budskap att kunna kommunicera till kund, och samtidigt exponeras i olika medier. Inte sällan är detta produkter eller varumärken där leverantören ger stöttning för att genom kampanj driva försäljning av deras produkter.

Inför Black Week, eller inför vilken annan kampanj man lägger, behöver man som de flesta är bekanta med låsa sina priser på en högre nivå för att sedan kunna erbjuda ett saftigt erbjudande. Många gånger innebär det att man behöver låsa sina priser på en nivå som gör företagets produkt relativt irrelevant på marknaden eftersom man ligger så långt över marknadspriset.

Genom att välja ut rätt sortiment att arbeta med, kommer de dynamiskt prissatta produkterna ut-prestera kampanjprodukterna

Det finns självklart undantag, till exempel om alla har kampanj på samma produkter och följer reglerna genom att höja inför Black Week. I det fallet hade man varit fortsatt relevant, men när händer det.”

När man jobbar aktivt och med sin mix av kampanjprodukter kommer man fram till att det finns en stor andel av produkterna som reagerar mer positivt på att vara dynamiskt prissatta än att ligga på ett kampanjschema.

Genom dynamisk prissättning håller man relevanta priser hela perioden innan en större kampanjperiod, detta samtidigt som konkurrenterna tvingas ha ett högre pris vilket leder till en naturligt "boostad" försäljning under den perioden.

När man gör på detta sätt kommer man under kampanjveckan/perioden sälja mindre av de dynamiskt prissatta produkterna än vanligt eftersom kampanjprodukterna tar upp exponeringsutrymme och det är väldigt mycket brus genom de produkterna man själv och alla konkurrenterna har på kampanj.

LÄS OCKSÅ: Så hanterar kedjorna decenniets värsta fattigmånad: ”Det har varit ganska segt”

Beroende på sortiment och kategori kan man förvänta sig en försäljning som ser ut något som den nedan. Där de dynamiskt prissatta produkterna över-presterar under ”pre-kampanj” perioden, för att sedan underprestera under själva kampanjperioden.

Genom att välja ut rätt sortiment att arbeta med, kommer de dynamiskt prissatta produkterna "ut-prestera" kampanjprodukterna både inom försäljning och marginalutveckling. Beroende på hur lång kampanjperioden är blir resultaten olika.

LÄS OCKSÅ: Min onlinejul blev en besvikelse – här är tre saker svenska e-handlare måste lära sig

En förutsättning för att kunna göra smartare prissättning är rätt verktyg för dynamisk prissättning, men också kunskaper om "best practise" och hur man faktiskt gör analyserna och allting operativt för att kunna ta action på den datan man samlar in under perioden.

Detta för att vid näst större kampanjperiod, kanske vid nästa års Black Week, inte köra i samma gamla hjulspår som tidigare.

Martin Granberg,
chief strategy officer, Priceindx

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev