Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Använd teknik för att slå teknik

Fysiska butiker har bivit sämre på kundmötet men digital signage ger butikerna möjligheter att återta fördelen gentemot e-handlarna. Det skriver Joakim Abrahamsson på NEC Display Solutions.

Publicerad: 19 maj 2017, 07:24

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

LivsmedelSport och fritidButik

Den ökande e-handeln ställer högre krav på butikskedjorna. Med låga priser, breda sortiment och snabba, kostnadsfria leveranser är det svårt för fysiska butiker att konkurrera. För vad har de att erbjuda som inte e-handeln redan gör bättre?

Svaret ligger i kundmötet. Någon att fråga om råd och en chans att uppleva produkterna i fysisk form gör att vi fortfarande ser ett värde i att besöka de fysiska butikerna. Samtidigt beskriver en artikel i tidningen Market att detaljhandelns kundservice försämras. Butikerna har alltså blivit sämre på sin främsta konkurrensfördel, en trend som måste brytas om de ska ha en chans mot e-handelsjättarna.

Digital signage kommer att förändra butiksmiljöer världen över

Ett steg på vägen är att inse att digital utveckling inte bara är e-handeln förunnat. 2016 var visualiseringarnas år, något som drivits på av förbättrad display-teknik, snabbare och stabilare nätverksuppkopplingar och tekniska framsteg inom skärmupplösning, skärpa, panelstorlek och lättare vikt. Den visuella kommunikationen blir allt mer populär och det pågår ett generationsskifte från statiska affischer och skyltfönster till flexibla, digitala display-lösningar.

​Även smartphones och surfplattor har gjort att vi numera ser touch som det självklara sättet att interagera med en skärm. Stora touchdisplayer i kommersiella miljöer har en enorm potential och är en trend som är här för att stanna.

För detaljhandeln innebär den tekniska utvecklingen fantastiska möjligheter. Det finns flertalet exempel på hur digital signage kan attrahera och interagera med kunder på ett sätt som förhöjer kundmötet och upplevelsen i butik. Det kan vara en smart hylla som jämför de två löparskor du precis lyft upp eller ett skyltfönster som ändrar innehåll beroende på väder.

Första generationens digitala skyltningslösningar används redan inom exempelvis dagligvaruhandeln, men högupplöst, interaktiv och kreativ digital signage kommer inom en snar framtid även att förändra butiksmiljöer världen över.

​På en pressad detaljhandelsmarknad kan digital signage och kreativa displaylösningar bidra till förbättrade kundmöten. Det gör de fysiska butiksmiljöerna unika vilket bidrar till ökad försäljning, högre engagemang samt förbättrad lojalitet och kundnöjdhet.

Detaljhandelns kundmöten må ha försämrats och e-handeln må vara på stark frammarsch, men både dagens och framtidens teknik ger butiker möjlighet att ändra på det och återta konkurrensfördelar.

Joakim Abrahamsson

Joakim Abrahamsson

Channel sales manager, NEC Display Solutions.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News