Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Amazons känna-och-klämma-lösning borde inte hålla handeln sömnlös”

Amazons Sverigelansering har skrämt upp många. Men sett till deras hittills kända logistiklösning behöver svenska aktörer inte ligga sömnlös, skriver Tobias Jonasson.

Publicerad: 17 augusti 2020, 08:52

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Foto: Shutterstock


Läs mer: ”Uppfriskande att se veteranens storsatsning på uppdaterad logistik”

I semestertider bekräftades det som många av oss redan upplevde oss veta - Amazon startar sin retailverksamhet i Sverige.

Redan under våren refererades det i logistikbranschen till ett styrelseprotokoll från Eskilstuna Logistik och Etablering AB, daterat 14 april, där det står att en “affär är klar med ett internationellt logistikbolag som kommer att etablera sig i Eskilstuna Logistikpark, som initialt ska sätta upp och drifta ett stort e-handelsbolag.”

Ungefär samtidigt publicerade det tyska logistikföretaget Kuehne Nagel en rekryteringsannons där man sökte en platschef. I annonsen framgick att företaget jobbar med en “globalt ledande klient för att sätta upp en verksamhet i Sverige för snabba leveranser av ett brett utbud av produkter till svenska konsumenter”. Det framgick också att verksamheten kommer att bedrivas från ett “nybyggt lager i Eskilstuna logistikpark”. Kuehne Nagel driver sedan tidigare tre lager åt Amazon i Spanien, Storbritannien och Tyskland. Att lägga ihop ett och ett blev därför inte särskilt svårt.

I Eskilstuna logistikpark byggde fastighetsbolaget Logicenters en 36 000 kvadratmeter stor logistikanläggning som stod klar 2019. En tredjedel av ytan är uthyrd till DHL och det är alltså på 15 000 kvadrat av den totalt 24 000 kvadratmeter stora vakansen som Kuehne Nagel nu etablerar Amazons lagerverksamhet. Förutom möjlighet att expandera i redan befintlig byggnad finns också en byggrätt på ytterligare 20 000 kvadratmeter på samma fastighet. Det har i efterhand även blivit känt att Postnord fördjupar sitt redan befintliga samarbete med Amazon kring leveranser i och med e-handelsjättens Sverige-etablering.

Det är inte särskilt sensationellt att konstatera att mycket av Amazons smått otroliga framgång är kopplat till logistik och på det sätt den har format deras erbjudande – både service och priser. Stora volymer och en särpräglad initiativförmåga har gett förutsättningar till en effektiv logistik-setup med snabba leveranser som kanske det mest utmärkande kännetecknet.

Läs mer: ”För att undvika överraskningar bör lagret ha en aktiv roll i utvecklingen”

Så vad vet vi då om logistiklösningen i Sverige? Vi vet att lagret kommer att ligga i Eskilstuna och att Amazon har valt att inte själva driva verksamheten. Storleken på lagret är förhållandevis begränsat – dock med möjlighet att tredubbla ytorna på relativt kort tid. Och Postnord kommer sannolikt ha en betydande del av leveranserna från lagret ut till slutkund.

Det är med andra ord inte en lösning som kommer ha någon avgörande betydelse för att erövra kunderna. I stället känns den något avvaktande.

Valet av lokalisering känns inte superdjärvt. Eskilstuna är en spänstig kommun som har kunnat erbjuda en relativt låg lagerhyra i ett redan färdigbyggt lager. Lagret är centraliserat till en punkt utan direkt närhet till någon av storstadsregionerna. Graden av automation i lagerverksamheten är gissningsvis låg med hänsyn till den tidsmässiga framförhållningen i uppstarten och osäkerheten i hur volymerna kommer att utvecklas.

Både Kuehne Nagel och Postnords tjänster är förövrigt tillgängliga för den som vill köpa och gör på intet sätt Amazons svenska logistiklösning unik eller särskilt utmärkande i konkurrensen. Det är med andra ord inte en lösning som kommer ha någon avgörande betydelse för att erövra kunderna. I stället känns den något avvaktande.

En känna-och-klämma-lösning som i alla fall i det kortare perspektivet inte borde hålla redan etablerad retail och e-handel sömnlös. Eventuella ingredienser som vi just nu inte känner till kan såklart göra den logistiska cocktailen mer giftig och dräpande i konkurrensen. Det som talar emot är dock marknadens relativa storlek och potential jämfört med andra väsentligt större Amazon-marknader.

Läs mer: ”E-handeln kan bli en viktig pusselbit mot en mer bilfri livsstil”

Tobias Jonasson

Tobias Jonasson,

logistikkrönikör på Market.se samt vd och koncernchef på Insitepart

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News