Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”5G:s påverkan på detaljhandeln kan bli enorm – se till att vara en first-mover”

Det dags för varumärken inom detaljhandeln att fråga sig hur de kan använda den nya 5G-tekniken för att skapa nya och förbättrade upplevelser för sina kunder. Även om den nya tekniken når flertalet svenskar tidigast senare i år så är det mycket bättre och säkrare för detaljhandelsbolag att vara first-mover snarare än follower. Det skriver Franck Attia, chef för Adobe i Norden.

Publicerad: 14 januari 2021, 10:43

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Foto: Getty Images


Ämnen i artikeln:

DigitaliseringAI

Apples Iphone 12 som lanserades i oktober stödjer 5G, vilket är ett viktigt steg för 5G-utbredningen i Sverige.

De svenska mobiloperatörerna har börjat lansera 5G i en del större städer. Men det är först efter den uppskjutna svenska 5G-auktionen som den femte generationens mobiltelefoni kommer att rullas ut brett i hela landet. Trots senareläggningen av auktionen är det dags för varumärken inom detaljhandeln att fråga sig hur de kan använda den nya tekniken för att skapa nya och förbättrade upplevelser för sina kunder.

5G betyder inte bara snabbare och mer tillförlitlig mobilsurfing. Den massiva bandbredden och hastigheten kommer att kunna koppla ihop miljarder med enheter och sensorer och förse data-hungriga tekniker som artificiell intelligens (AI) i större skala och i realtid. Till skillnad från 4G är 5G jämförbar i snabbhet med fibernätverk. Påverkan för detaljhandeln kan bli enorm.

Nedan presenterar jag tre områden där 5G kan bli avgörande för detaljhandeln.

AI-shopping i soffan
Om en potentiell kund surfar på en hemsida kan hen få ett meddelande om vilka varor som finns i lager som kan vara relevanta. Med 5G är det också möjligt att erbjuda virtual reality (VR) och augmented reality (AR) till mobila enheter i realtid. Det innebär att konsumenter kan prova glasögon, se hur ett par sneakers ser ut på fötterna eller, med hjälp av AI-teknik, ta reda på om storleken passar - hemma i soffan. Det gör att detaljhandelsmärken kan erbjuda konsumenterna en djupt personlig upplevelse utan att besöka en fysisk butik, viket är extra värdefullt under pandemin. Ett annat exempel är Ikea som via en app erbjuder kunder att virtuellt placera en möbel i sina hem innan de köper, vilket är bekvämt, sparar tid och också är bra ur ett pandemiperspektiv. 

Spegel, spegel på väggen där
Med 5G är det möjligt att skapa en helt ny, digital och personlig shoppingupplevelse - i en fysisk butik. Här kommer det att vara möjligt att rikta annonser till varje enskild kund, till exempel magiska speglar i inredningsrummen, som genom AI-teknik visar produktinformation som pris, material, tvättinstruktioner eller föreslår matchande produkter. Med hjälp av pekskärmar i spegeln kan konsumenterna begära produkterna eller få andra storlekar levererade till inredningsrummet utan hjälp av en assistent eller att behöva gå till övriga butiken igen.

Bättre användning av data
5G kommer att hjälpa återförsäljare att bättre utnyttja den data de redan har, samtidigt som de erbjuder nya sätt att samla in data från icke-digitala kanaler som fysiska butiker. Alltmer avancerad teknik kan hjälpa detaljhandelsmärken att förstå sina kunder mycket bättre och därmed anpassa shoppingstrategier som är relevanta för konsumenterna. Insamling av data i kombination med tolkning i realtid blir det nya normala för insikter om kunderna, viket blir nödvändigt för att klara konkurrensen. Det är bara genom att kunna hantera stora mängder data som detaljhandlare kan individanpassa erbjudanden och meddelanden till kunder i realtid eller när de väntas vara som mest mottagliga. Den tid det tar att lära sig om sina kunder till att agera på dessa insikter kommer i praktiken att helt försvinna, det är realtid som gäller.

Till skillnad från 4G är 5G jämförbar i snabbhet med fibernätverk. Påverkan för detaljhandeln kan bli enorm

5G är inte längre bara en teoretisk idé. 5G-nätverket öppnar upp möjligheter att leverera nya och ännu mer personliga upplevelser som är avgörande för att upprätthålla och öka kundlojaliteten. Med lanseringen av Apples 5G-kompatibla smartphones kommer konkurrensen mellan detaljhandelsmärken att öka till fördel för de som är tidigt ute med att utnyttja den nya tekniken. Även om 5G i Sverige i och med kommande 5G-auktion innebär att den nya tekniken når flertalet svenskar tidigast senare i år så är det mycket bättre och säkrare för detaljhandelsbolag att vara first-mover snarare än follower, det är också erfarenheten från tidigare tekniksprång.

Franck Attia

Franck Attia,

chef för Adobe i Norden

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

DigitaliseringAI

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News