tisdag30 maj

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mikael Sydner: Zalando är en motorväg som är öppen för alla

Publicerad: 6 december 2017, 14:42

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

ZalandoModeE-handel

Vi är mitt uppe i den. Den där förvandlingen där leverantörer ifrågasätter närvaron hos etablerade detaljister som i många fall kämpar för att hålla butiksnätet i form.

I den nya världen vill otåliga leverantörsvarumärken få större kontroll och bättre möjligheter att ge konsumenterna rätt upplevelse.

Titta bara på Adidas. De öppnar butiker som kan få vilken traditionell detaljist som helst att känna skräckblandad förtjusning. Den som har varit inne i märkets flaggskepp på Manhattan vet precis vad jag talar om: Kreativitet, lekfullhet, upplevelse.

Läs mer: Zalando-bossen om digitala shoppinggator, innovationer och nya målgrupper

Leverantörsvarumärken blir lika bra, och ofta bättre (sa någon Apple?) på att driva egen retail jämfört de traditionella aktörer som förmodas vara vassare.

Samtidigt öppnar tillverkarna egen e-handel i rasande tempo – och skapar allianser med andra. Vissa butiker får så stor andel av trafiken och marknaden att de till slut kan kategoriseras som infrastruktur, till exempel Amazon eller Zalando.

Denna infrastruktur skapar ytterligare påfartsfiler till fler målgrupper vilket nu även Gina Tricot och NA-KD har fattat när Zalando erbjuder en ”genväg till närmarknaden”, som Zalandos Carsten Keller säger.

Det slutar inte där. Samarbeten med andra varumärken är viktigt för Zalando. Fler kända modenamn kommer med största sannolikhet att hoppa på tåget.

Det kommer att sätta ytterligare press på en redan prövad klädhandel som ser omvärlden utvecklas i ett rasande tempo.

If you can’t beat them, join them.

Läs mer: Zalando ökar trycket i Norden – samarbetar med Gina Tricot och NA-KD

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mikael Sydner

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

ZalandoModeE-handel

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev