Analys
Andreas Dyrberg Skog: Viruset förändrar allt – och mot MQ slår det skoningslöst
MQ:s kris fortsätter att fördjupas. Konkursen för Joy kommer inte som någon överraskning. Frågan är om MQ-butikerna är starka nog att överleva coronapandemin.
Publicerad: 18 mars 2020, 09:38
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
”Är ni nästa offer för butiksdöden?”
”Svaret är nej.”
Frågan ställdes av Markets redaktionschef Pontus Edman och svaret gavs – utan en sekunds tvekan – av MQ:s vd Ingvar Larsson i Markets podcast som publicerades den 29 januari.
En och en halv månad senare står det klart att Joy, med 40 butiker, försätts i konkurs.
MQ förvärvade Joy 2016. En affär som fick många att höja ett varningens finger. Joy hade redan då en historik med svajig försäljning och resultatutveckling.
De senaste åren har den negativa utvecklingen accelererat.
Läs mer: Katastrofkvartal för MQ – tappar tio procent i omsättning
MQ har tvingats stänga stora delar av Joys butiksnät och kedjans huvudkontor har lagts ner och flyttats ihop med MQ:s.
Samtidigt har Joy kämpat för att vässa erbjudandet och sortimentet, men inte lyckats locka tillbaka kunderna.
Men MQ-koncernen har som bekant inte bara bekymmer inom Joy. Även MQ-butikerna blöder. Här har företaget vidtagit betydligt kraftfullare åtgärder för att vända den negativa spiralen.
Viruset kommer leda till att ännu färre kunder söker sig till MQ:s butiker.
Omställningen till Marqet, en konceptbutik med fokus på ”dagens moderna arbetsliv”, är i full gång.
MQ är alltså i ett läge där de ska sätta ett helt nytt butiksvarumärke och butikskoncept på marknaden och kämpar samtidigt med vikande kundtrafik och försäljning.
Då drar coronapandemin in och vänder upp och ner på alla förutsättningar.
Viruset kommer leda till att ännu färre kunder söker sig till MQ:s butiker.
Oron för den egna ekonomin kommer leda till att ännu färre handlar.
Läs mer: Krisen fortsätter för MQ – försätter Joy i konkurs och kraftsamlar kring Marqet
Att lansera ett butikskoncept nischat mot det moderna arbetslivet i en tid där hela branscher hotas av kollaps och de anställda som har jobbet kvar uppmanas att jobba hemifrån är – omöjligt?
Corona kommer att skörda offer i sällanköpshandeln och få större aktörer är i ett så utsatt läge som MQ.
Är MQ nästa offer för butiksdöden? Risken har aldrig varit större.
Det kommer att krävas fler tuffa beslut av Ingvar Larsson och MQ:s styrelse – om inte pandemin mirakulöst avtar i styrka.
Butiker kommer att läggas ner och anställda kommer att förlora jobben.
Nu ska nya miljoner pumpas in i verksamheten genom en företrädesemission.
Frågan är om det räcker för att hålla kedjan flytande.
Är MQ nästa offer för butiksdöden?
Risken har aldrig varit större.
Läs mer: Marqet går online – samtidigt inleds omvandlingen av alla butiker till nya konceptet
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Andreas Dyrberg Skog