Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Julia Forsberg: Vill företagen överleva i en förändrad värld krävs omvandling

Nytt år, men samma utmaningar. Det ser åtminstone ut som att handeln får kämpa med en förändrad försäljning även under 2021, både sett till siffror och kanaler. Samtidigt har pandemin satt djupa spår i många bolags kassa som skapar fler utmaningar.

Publicerad: 18 december 2020, 13:50

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

ModeEkonomiCoronaSällanköpshandeln

Ett minst sagt speciellt år för handeln går mot sitt slut. Pandemin har nog inte lämnat någon oberörd, men den har drabbat branscherna väldigt olika.

”Pandemin har drabbat vissa branscher medan andra har blivit dopade.”

När Market frågade sällanköpshandeln och dagligvarubranschens vad de själva såg som sina största utmaningar inför kommande år svarade båda branscherna att hantera effekten av pandemin och att säkra lönsamhet. Att det dock var fler aktörer inom sällanköpshandeln som var oroade över lönsamheten är föga förvånande.

HUI:s vd, Jonas Arnberg, beskrev det som att pandemin har drabbat vissa branscher medan andra har blivit dopade. Och dagligvaruhandeln tillhör definitivt en bransch som har haft ett starkt år.

Att modehandeln däremot tillhör de drabbade aktörerna råder det nog inget tvivel om. Och det ser ut som att en andra våg med ökad smittspridning och striktare restriktioner kommer att resultera i ett fortsatt tufft läge för branschen.

Läs mer: Handeln har talat: Här är de viktigaste frågorna i branschen 2021

Även om försäljningen skulle komma igång ordentligt i början av nästa år är modehandeln sargad. Det var den redan innan pandemin till följd av en slitsam strukturomvandling. Branschen har nu haft en dålig försäljning under hela pandemin, vilket leder till ökade varulager. Stora varulager leder till stora reor som sin tur leder till pressad lönsamhet. Slutligen kommer vi fram till det som har varit och kommer att fortsätta att vara en av branschens stora utmaningar – likviditet.

”Fortsätter det över julhandeln kan det mycket väl bli sista stöten för många.”

Får företagen inte in likviditet kan de inte betala hyror, personal och andra kostnader. Fredrik Bergström på WSP spår att det blir en ny konkursvåg under första kvartalet nästa år. Och det är nog inte omöjligt.

Pandemiutbrottet i våras blev sista stöten för många företag som redan hade problem, vilket resulterade i en konkursvåg. Men sedan april har vi inte haft någon ökning av antal konkurser.

Det vi däremot har haft är snart ett år av svag försäljning för flera aktörer. Fortsätter det över julhandeln kan det mycket väl bli sista stöten för många.

Det går inte att blunda för att pandemin har gjort det nästintill omöjligt för många handlare att bedriva sin verksamhet som vanligt. Och många av dem har varit tydliga med att de behöver stöd från regeringen för att överleva.

Läs mer: Unika siffror: Bara hälften av sällanköpshandlarna tror på tillväxt nästa år

Samtidigt visar forskning att långvariga stöd i en kris kan bromsa strukturomvandlingen och skapa så kallade zombieföretag. Vi har också sett många aktörer som har lyckats fortsätta driva sin verksamhet – just för att de inte gör det som vanligt. Vill företagen överleva i en förändrad värld krävs omvandling.

Men pandemin har inte bara drabbat handeln. Bland de dopade branscherna hittar vi bland annat hemelektronik och heminredning. Men kanske framförallt dagligvaruhandeln som kan ha haft sitt bästa år någonsin.

”Kanske drar pandemin ned även dagligvaruhandeln i lönsamhetsträsket.”

Dock innebär inte ett starkt försäljningsår ett problemfritt år. För dagligvaruhandeln har året inneburit att även de har kastats in i den digitala strukturomvandlingen. En ökad e-handel pressar både logistik och lönsamhet. Dessutom växer lågprisaktörerna starkt och tar sig in på en del av dagligvaruhandelns marknad. Kanske drar pandemin ned även dagligvaruhandeln i lönsamhetsträsket om de inte ser till att tackla utmaningen direkt.

Hela handeln jagas dessutom av ytterligare en utmaning. Det går inte längre att ducka kundernas ökade fokus på hållbarhet. Samtidigt går det inte att komma undan att hög konsumtion inte går hand i hand med ett hållbart samhälle.

Men är det något som handeln har visat oss i år så är det att de kan vara snabba och kreativa i en omställning. Vi har sett hur företag har vänt ut och in på hela sin affärsmodell för att hjälpa kunderna att handla på nya sätt. Hållbarhetstrenden ökar och handeln måste hantera klimatkrisen lika akut som de har hanterat pandemin om de vill fortsätta vara relevanta för kunderna.

Läs mer: Varningen – efter handelns krav på mer stöd: ”Vi riskerar att få en zombieekonomi”

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Julia Forsberg

Reporter

julia.forsberg@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News