Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mikael Sydner: Victor Appelqvist ville komma in i värmen – men då var det för sent

Lågpriskedjan Club Xprs hade potential men landade på fel ställen.

Publicerad: 15 oktober 2018, 10:56

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Kläder

Låga priser i volymhandelsområdena. Någonstans känns det som ett vinnande koncept i dessa tider då lågpristrenden är urstark och hushållen ständigt jagar valuta för pengarna.

Det tyckte också Victor Appelqvist när han lanserade Club Xprs för två år sedan i Barkabystaden utanför Stockholm och på Ingelsta i Norrköping.

Läs mer: Club Xprs i konkurs – varuhusen sänkte kedjan: Kräver större kundflöden

Men kundflödena har inte varit vad Victor Appelqvist förväntade sig. Att vara både liten och ny i kvarteret på egna ben var inte hållbart bland andra etablerade volymhandelslådor. Byggnaden där det stod Club Xprs på skylten var inget ställe man parkerade vid.

Andra nykomlingar, inte minst danska diversesäljaren Normal, har sett potentialen i lågpristrenden och dundrat in i Sverige med full kraft.

Men deras väg är en annan. Normal har klivit in med mindre butiker i den varma och mysiga gallerian eller i stadskärnan.

Victor Appelqvist insåg sitt feldrag – men först när det var för sent. Han ville göra som Normal. Han borde ha gjort som Normal. Men miljonerna rullade ut ur kassan och ambitionen att ometablera grusades av brist på resurser.

Till slut fanns inget val än att ge upp.

Konkurser är aldrig roliga. Folk förlorar jobb och pengar går upp i rök. Men det kanske också kan ses som lärpengar. Någon gång i framtiden kanske Victor Appelqvist återkommer med varumärket i en ny förpackning och på olika ställen – inte minst på nätet där försäljningen ändå fungerade.

För han ser fortfarande en stor potential i konceptet. Det gör han helt rätt i.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Kläder

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News