Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mikael Sydner: Vd-schavotten väntar redan på nästa offer

Vd-karusellen i handeln fortsätter att snurra. Efter bara ett år har Joanna Hummel tvingats lämna sin vd-post på Lyko. Oväntat men samtidigt typiskt i en allt mer otålig tidsanda.

Publicerad: 1 oktober 2018, 10:58

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Hälsa och egenvårdLedarskapLyko

Market konstaterade i våras att omsättningen av vd:ar i handeln låg på toppnivå.

Flera experter konstaterade också att korsdraget sannolikt skulle hålla i sig.

Styrelser med dåligt tålamod, digitaliseringen och ökade krav på rörlighet är några faktorer som driver på vd-skiftena i dagens detaljhandelslandskap.

Läs mer: Rickard Lyko ger vd:n sparken – och tar över själv: ”Olika syn på hur vi ska ta bolaget framåt”

Den senaste i raden av oväntade byten är att Joanna Hummel fick lämna vd-jobbet på Lyko efter knappt ett år på posten.

Sedan hon tillträdde i oktober i fjol har hon hållit i en börsnotering, haft fokus på stark tillväxt, städat internt, uppdaterat ledningsgruppen och av bara farten tagit emot pris som Årets e-handel i Retail Awards.

– Vi maximerar affären i alla kanaler, sa Joanna Hummel i samband med prisutdelningen.

Titeln med de två bokstäverna hinner i många fall knappt torka på visitkorten innan de blir inaktuella.

Men trots att vi som sitter på åskådarplats kan checka av avgörande faktorer som stark tillväxt, en hyllad nätbutik och kvicka digitala fötter anser styrelsen att det var tid för förändring.

– Vi har olika syn på hur vi ska ta bolaget framåt, säger Rickard Lyko till Market och menar vidare att styrelsen gjort bedömningen att ett nytt ledarskap är det bästa för Lyko.

Det är resonemang som Joanna Hummel själv inte känner igen.

Läs mer: Joanna Hummel efter petningen från vd-posten: ”Jag har inte upplevt några slitningar”

– Jag upplever inte att jag haft någon avvikande uppfattning från styrelsen i helhet. Jag har inte heller upplevt några slitningar med ägarfamiljen, säger hon till Market och vill inte kommentera vad skälet kan vara.

Kanske är det otålighet, stress och snabba kast som spökar i styrelsen. Det blir mer och mer bråttom. Lykos starka tillväxt har kostat i form av försämrat resultat och sådant är aldrig kul i noteringens transparenta värld.

Och då är det lätt att peka finger åt högsta ledningen som kanske inte ens har fått en chans att visa vad den faktiskt kan leverera innan det blir en exit.

Klart är att vd-schavotten väntar på nästa offer. För titeln med de två bokstäverna hinner i många fall knappt torka på visitkorten innan de blir inaktuella.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev