Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Världens största tech-event handlade mer om ’guts’ än teknik

Publicerad: 6 maj 2019, 11:33

Under världens största analysevent, SAS Global Forum 2019 i Dallas, fick många frågor exakta svar. Men det avgörande för detaljhandelns digitalisering var frågorna som inte fick några klara svar – och kräver mer ”guts” än traditionella affärsmodeller.


Ämnen i artikeln:

Digitalisering

Frustrationen började snart sjuda i publiken.

”Men hur ser er 'road map' ut?”

”Det går inte att ha någon. Det är som att sitta i ett tåg som rullar medan rälsen byggs framför det.”

”…jamen, hur vet ni hur det går?”

”Vi har behövt tänka om och mäter helt nya saker.”

Diskussionen hördes under SAS Global Forum 2019, globala analysjätten SAS Institutes årliga event som i förra veckan gick av stapeln i Dallas, Texas. Jag hade förmånen att vara på plats och lyssna på dragningar i ämnen som AI, big data, analys och supply chain management.

Läs mer: Kalle Östgren: Analysindustrin måste skaka av sig AI-skräcken

Det är världens största analysevent, med över 700 sessioner där analytiker och it-folk berättar om spjutspetsteknik. Hela upplägget var vinklat mot vilken effekt dataanalys konkret kan leverera i axeln teknik-nytta. Men för varje session jag lyssnade på blev det tydligare att eventet egentligen kretsade kring en annan dimension , med en annan kärnfråga: Ledarskap.

Det märktes tydligt i publiken som frågade om ”road map” och nyckeltal. Det var under en dragning av två tunga beslutsfattare, Olivier Gléron från Nestlé och Patrick Dittli från Office Depot Europe, som gav sin syn på ”Prioritizing and organizing digital transformation in retail and consumer packed goods”: Hur de jobbat för att digitalisera sina organisationer, helt enkelt.

Det var en öppen dragning som byggde på att publiken ställde frågor till de två tungviktarna på scenen – upplägget gjorde att det blev tydligt vad åhörarna (som till stor del också bestod av beslutsfattare) grubblade över.

FULLSATT. SAS Global Forum är världens största analysevent.

Diskussionen gled snabbt förbi tekniken och vad den kan åstadkomma, och i stället in på vad som krävs för att överhuvudtaget kunna införa nya, digitala arbetssätt och få dem att fungera.

Och att det smög sig in ett smått frustrerat tonläge berodde på att det inte fanns några traditionella svar från scenen på de traditionella frågorna som ställdes i publken:

”Hur fick ni stöd i ledningen, var kom pengarna från?”

”Det går inte att sätta en budget från början, utan det gäller att börja smått, se vad som funkar och bygga ekosystem.”

”Hur vet ni att ni har gått i mål som digital organisation?”

”Digital transformation har ingen start- och slutpunkt.”

”Vilka nyckeltal använder ni?”

”Helt nya. Det handlar om att röra sig i en kundresa i stället för att mäta traditionella nyckeltal som utgår från hur det varit tidigare och från hur vi tror det ska vara. Hur lockar och följer vi till exempel millennials?”

ÅTERKOMMANDE FRÅGA. Under SAS Global Forum 2019 visades, under mottot ”analytics in action”, många exempel på vad tekniken har uppnått. Men frågorna från beslutsfattarna som lyssnade handlade ofta om ledarskapet: ”Okej, vi ser vad tekniken kan, men hur ska vi klara att implementera det här?”. Här talar Glen Rundell från Advanced Information Management.

Under ett annat seminarium var trendspanaren Doug Stephens inne på samma spår:

”Ett av hindren för detaljhandelns förändring är att ledarskapet präglas av den västerländska inställningen att den som tar risker och har beredskap att misslyckas förknippas med osäkerhet.”

Den här glidningen från teknik till ledarskap återkom under eventet. För mig är det ett tydligt tecken på att nyckelfaktorn för framgång i dag inte är vad tekniken i sig kan åstadkomma (den kan mer än vad detaljhandelsföretagen klarar att hantera) och vad som ska implementeras. Ägare och finansiärer behöver inte övertalas om att digitalisering är en överlevnadsfråga. Kunderna behöver inga förevisningar av vad som kan göras online, många vet det minst lika bra som kedjorna själva.

De frågorna är förbisprungna.

Det är inte frågan vad, utan frågan hur som är den avgörande i dag.

Att det smög sig in ett smått frustrerat tonläge berodde på att det inte fanns några traditionella svar från scenen på de traditionella frågorna.

Tekniken finns där, men hur ska gamla modeller ersättas av nya? Hur ska teknik kunna leverera affärsnytta om företaget inte klarar att införa den? Hur ska den digitala kundresan mätas? Hur vet butikerna att de är framgångsrika? Hur ska medarbetarna utbildas och peppas för att möta kunder som vuxit upp online? Hur gör vi nya affärsmodeller mätbara?

Och: Hur ska traditionellt skolade, medelålders företagsledare klara att leda sina företag in på en digital marknad?

Olivier Gléron och Patrick Dittli gav ingen tröst eller fotfäste i sin avslutning:

”Ledningar som inser att det de gör i dag inte är hållbart för framtiden måste agera. Den digitala resan handlar om att ha självförtroendet och 'the guts' att ge sig in på okänd mark där traditionella nyckeltal och affärslogik inte fungerar.”

Därför handlade världens största tech-event inte om teknik, utan i grunden om ledarskap.

Läs mer: Kalle Östgren: Det som sägs – och inte sägs – när handeln pratar omställning

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

Digitalisering

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News