Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Magnus Ohlsson: Var inte en retail-zombie – nu krävs all innovationskraft för att överleva

Handeln kommer att genomgå tre faser i den kris vi nu står inför. Många kommer att slås ut. Vi ser redan exempel på aktörer som fick ett tillfälligt lyft under pandemin, men som nu faller hårt. I det här läget krävs snabba, radikala åtgärder – och för retailers som nått zombie-stadiet är hoppet redan ute.

Publicerad: 3 november 2022, 08:44

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

”En retail-zombie är ett företag som både har ett svagt varumärke och svag kassa/balansräkning och där det därmed bara är en tidsfråga innan det är dags att ta ner skylten”, skriver Magnus Ohlsson.

Foto: Getty


Ämnen i artikeln:

Market InsightsEkonomiXXLLager 157

Under pandemins första våg, våren 2020, fick handeln först uppleva hur konsumtionen föll kraftigt, undantaget bygghandeln och dagligvaruhandeln som gasade från start. Social distansering, hemester, obefintliga resor och restaurangbesök skapade

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Överblick, fördjupning och snabb uppdatering om detaljhandeln
Nyhetsbrev som ger dig full koll på alla branschnyheter

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 3 195 kr ex. moms (ord. pris 3 995 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Magnus Ohlsson

redaktionen@market.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev