Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Utmaningar väntar jättarna - trots stabil lönsamhet

Publicerad: 8 februari 2018, 13:08

Ica Gruppen och Axfood redovisar starka resultat för 2017. Båda bolagen har resultatmarginaler som imponerar. Men framöver väntar utmaningar – inte minst i omställningen till ökad e-handel. Det kommer även att tära på marginalerna.


Ämnen i artikeln:

DagligvarorE-handel

Det finns ett återkommande fenomen som man skulle kunna kalla analytikerparadoxen.

Marknadens aktörer – i form av analytiker och fondförvaltare – brukar efterlysa framåtsträvande åtgärder från bolagsledningarna.

På senare tid har det nästan uteslutande handlat om e-handel.

De stora bolagen anses vara efter i utvecklingen och pressas att öka takten.

Läs mer: Ica tar marknadsandelar – och lyfter resultatet: ”Starkt momentum”

Men att satsa på e-handel kostar. Det räcker att titta på de mindre e-handelsbolagen som i många fall redovisar stora förluster och återkommande måste tillföra nytt kapital.

Och då blir samma kravställare oroliga: Kommer marginalerna att sjunka?

På den frågan är svaret ja.

Hittills har Ica Gruppen och Axfood valt en balanserad satsning på e-handel. Axfood har genom förvärv tagit stora kliv framåt, medan Ica Gruppen successivt öka tempot och samtidigt utnyttjat de handlarinitiativ som finns på området.

Om det är tillräckligt får framtiden utvisa.

Läs mer: Ica redo – i höst öppnar centralt e-handelslager: ”Tiden är mogen”

Med i bagaget har de en mängd starka kort som välkända varumärken, en etablerad butiksstruktur, effektivt varuflöde, attraktivt sortiment, stora mängder kunddata och – inte minst – att de redan finns i många människors vardag.

Bolagen har också en stabil lönsamhet i botten för att kunna satsa uthålligt och långsiktigt.

För stora investeringar kommer att krävas.

De framtida vinnarna när det gäller e-handel med mat har en avancerad teknisk plattform och även en hög grad av automatisering när det gäller logistiken.

Läs mer: Willys och Hemköps brutala tillväxt under 2017: Krossade marknaden

I ljuset av detta har de stora aktörerna en klar fördel, inte minst för att de även kan klara av att växla upp till större volymer för e-handeln.

De mindre aktörerna på marknaden går en mycket tuff framtid till mötes.

Strukturomvandlingen har redan börjat med Axfoods förvärv av Mat.se och Middagsfrid som två tydliga exempel. Fler sådana affärer är att vänta och troligen finns endast ett fåtal av dagens mindre aktörer kvar på marknaden på fem års sikt. Förutom möjligen som nischaktörer.

Sammanfattningsvis ser det ljust ut för Ica Gruppen och Axfood. De har ordning på ”sina affärer” inför en utmanade framtid. Men sannolikt ligger de nu på toppen när det gäller resultatmarginal.

Ämnen i artikeln:

DagligvarorE-handel

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News