Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mikael Sydner: Utan fysisk handel skulle en stor del av näthandeln inte finnas

Upp emot 11 000 butiker kan komma att försvinna till år 2030 på grund av växande digitalisering och ökad internationell konkurrens, uppger Svensk Handel i en ny rapport. Rimligtvis borde då även e-handeln påverkas negativt då den i så många fall är knuten till detaljisternas omnisatsningar.

Publicerad: 18 juni 2019, 12:45

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

ButikSvensk HandelOmnikanal

I dag släppte Svensk Handel sin rapport ”Läget i handeln” som målar upp scenarier för detaljhandelns fortsatta utveckling.

Rapporten slår fast att 40 000 arbetstillfällen kan komma att försvinna i sällanköpsvaruhandeln.

Samtidigt kan det svenska butiksbeståndet inom sällanköpsvaruhandeln på cirka 23 000 enheter komma att halveras fram till år 2030.

Butiksdöd, tänker du. Ett allt mer laddat begrepp.

”E-handeln är bara en del av en evolutionär process vars långsiktiga effekter på antalet fysiska butiker är en krusning på oceanens yta. Ordet butiksdöd är därför bara en myt”, skrev däremot Ulf Rämme på WSP i en debattartikel på Market.se för drygt en vecka sedan.

Läs mer: Ökat förändringstryck i handeln enligt ny rapport: ”Stora konsekvenser”

En intressant poäng. Att hälften av sällanköpshandeln fysiska försäljningsställen försvinner är dock något mer än en krusning.

Oavsett var man står i snacket om butiksdödens vara eller inte vara så framställs det ofta att e-handeln kommer att fortsätta att växa starkt samtidigt som fysiska butiker försvinner.

Det saknas dock en viss logik i detta. Det har bland annat gång på gång visat sig att ett företags e-handelstillväxt korrelererar med den fysisk etableringstakten. Med andra ord: Där företaget öppnar en butik ökar också den egna e-handeln.

Men om man backar bandet lite och börjar med den mest avgörande frågan: Vad är e-handel och vad är fysisk handel? Om jag beställer på nätet och hämtar i butik, är det en transaktion som tillfaller nätbutiken eller den fysiska?

Lycka till med att avgöra vad som är e-handel och fysisk handel i den röran.

Rapporter må säga sitt i form av siffror och utveckling. Men om vi frågar ute bland säljarna hos Kappahl eller Åhléns är sanningen kanske inte lika enkel. Våra köpbeslut låter sig inte alltid kategoriseras som nätköp eller fysiskt köp. Vi konsumenter kommer inspringande med en bild i telefonen och frågar ”har ni den här?”. Vi provar något i butiken och lägger direkt en beställning i nätbutiken tillsammans med säljaren. Vi hittar något på Instagram som vi måste kolla i butiken för att sedan köpa varan någon helt annanstans. Köpvägarna är varken enkla eller alla gånger rationella.

Nej, det är i den svårdefinierade gråzonen, ofta kallad omni, som en kakafoni av köpbeslut och transaktioner kommer att ske. Lycka till med att avgöra vad som är e-handel och fysisk handel i den röran.

Efter de senaste årens turbulens vet aktörerna att de måste kunna sin hemläxa. Den som inte ständigt utvecklar, samordna, förbättrar och kalibrerar sina erbjudanden i sina kanaler får stänga fler butiker ­– och samtidigt riskera en försämrad utveckling i nätbutiken.

Läs mer: Håll isär äpplen och päron – fysisk handel mår prima

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

ButikSvensk HandelOmnikanal

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News