Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Andreas Dyrberg Skog: Twilfit framstår som yrvakna

Twilfit har inte hängt med i utvecklingen. Nu får kedjan betala priset.

Publicerad: 11 oktober 2019, 13:28

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

ModeEkonomiTwilfit

Ännu en traditionell detaljhandelskedja har ekonomiska problem.

Det är inte överraskande att det handlar om en modekedja.

Och det är inte överraskande att det handlar om just Twilfit.

Kedjan har inte varit någon tillväxt- eller resultatraket de senaste åren.

Sex av de senaste tio åren har kedjan visat röda siffror.

De senaste fyra räkenskapsåren har rörelseresultatet varit positivt – med mycket liten marginal.

Det senaste offentliga bokslutet avser 2017 (2018 års siffror har ännu inte godkänts av Bolagsverket). 2017 sjönk nettoomsättningen med tre procent till 365 miljoner kronor och rörelseresultatet sjönk från elva till tre miljoner kronor.

Läs mer: Miljonskulder tvingar Twilfit till rekonstruktion: ”Vill stänga olönsamma butiker”

Dagens besked att företaget ansöker om rekonstruktion gör det tydligt att den negativa trenden har fortsatt.

Kedjan har många butiker i citylägen och har säkert – som många andra kedjor – drabbats av minskade kundflöden och därmed minskad försäljning. Då blir hyreskostnaderna tuffa att bära. Twilfit har också ett serviceintensivt koncept vilket gör att även personalkostnaderna kan bli ett ok.

Men klimatet i nischen de verkar i har samtidigt blivit tuffare.

Twilfit menar själva att det är en styrka att vara nischad. De menar att det gör dem mer snabbfotade och mindre trendkänsliga. Till skillnad från övrig modehandel är underklädesbranschen också mindre väderberoende.

Men klimatet i nischen de verkar i har samtidigt blivit tuffare. De drabbas inte bara av faktorer som minskade kundflöden och höga hyror utan också av hårdare konkurrens med många växande kedjor som slåss om kunderna, till exempel Change, Intimissimi, Calzedonia, Hunkemøller och Victorias Secret – samtidigt som trycket från e-handeln ökar.

Läs mer: Ny statistik – så stor är risken för konkurs

Twilfit har inte avslöjat hur stor deras egen e-handel är, men troligen är den blygsam. 2017 växte onlineförsäljningen med 76 procent, men trots det sjönk alltså den totala försäljningen i kedjan.

Nu berättar Twilfit att kedjan sedan i somras vidtagit ”kraftfulla åtgärder för att anpassa sig till dagens kundbeteenden och den ökande e-handeln”. Det tyder alltså på ytterligare satsningar på e-handeln.

Allt är åtgärder som vi de senaste åren har sett kedja efter kedja vidta. I det perspektivet låter Twilfit närmast yrvakna.

Samtidigt ska butiksnätet ses över. Hyresavtal ska omförhandlas, butiker stänga och ytor effektiviseras.

Kedjan flaggar också för att de vill hitta nya samarbetspartners, satsa på tjänster och nya produktkategorier.

Allt är åtgärder som vi de senaste åren har sett kedja efter kedja vidta.

I det perspektivet låter Twilfit närmast yrvakna.

Varför har dessa livsviktiga åtgärder inte vidtagits tidigare?

Läs mer: Klassiska musikkedjan begärs i konkurs

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Andreas Dyrberg Skog

Redaktör

andreas.dyrberg-skog@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

ModeEkonomiTwilfit

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News