Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Thomas Ohlén: Tveksamt om Clas Ohlsons samarbeten ger effekt

Clas Ohlson bygger nya allianser. Initiativen kan ses som lovvärda. Frågan är om de lyfter försäljningen.

Publicerad: 24 januari 2018, 10:21

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

VaruhusClas Ohlson

Market berättade i början av december om Clas Ohlsons svaga utveckling andra kvartalet – med mindre trafik till butikerna, nolltillväxt i jämförbara enheter och en aviserad lägre framtida etableringstakt.

Sedan dess har två partnerskap annonserats:

✔ Clas Ohlson satsar 221 miljoner kronor i e-handlaren Mathem.

✔ Telenor ska flytta in och ha säljare i sex av Clas Ohlsons butiker.

Läs mer: Clas Ohlson miljonsatsar – köper in sig i Mathem: ”Ny väg till kunderna”

”Giftermålen” syftar förstås till att göra Clas Ohlsons sortiment mer tillgängligt via ytterligare en digital plattform, få fler att besöka butikerna, och att öka intäkterna och det ekonomiska utfallet.

Allianserna med snabbväxande e-handlaren Mathem och Telenor är lovvärda och visar att Clas Ohlson tar sina besöks- och försäljningsutmaning på allvar och agerar för att försöka vända trenden.

Men priset för att bli en av de fyra största ägarna i kraftigt förlusttyngda Mathem kan ses som extremt högt om investeringen inte ger önskad utväxling i form av högre omsättning.

Och den relevanta frågan är hur många som kommer att klicka hem maten från Mathem dessutom beställa förbrukningsvaror, köksprodukter, skruvdragare eller annat från Clas Ohlson.

Samarbetet med Telenor ska bredda Clas Ohlsons erbjudande inom telefoni och bredband och har sannolikt större möjligheter att generera ytterligare besökare och försäljning.

Telenor har dock hård konkurrens från i första hand Telia, Tele 2 och Tre och konsumenter som har andra preferenser än Telenor kommer förmodligen att besöka deras butiker – eller välja detaljister som samarbetar med alla operatörer.

Läs mer: Telenor flyttar in hos Clas Ohlson: ”Möta fler kunder i en ny typ av miljö”

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

VaruhusClas Ohlson

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News