Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Kalle Östgren: Tiden är rätt för ”Köpknapp 2.0”

Instagram Shopping är en mycket intressant lansering. Grundidén har testats tidigare av flera aktörer, men nu talar mycket för att tiden är mogen.

Publicerad: 24 april 2018, 13:12

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Sociala medier

Nu kan nätbesökarna handla direkt via Instagram, i stället för att lockas av bilder och sedan dirigeras till respektive e-handlares sajt om man vill handla.

Det är en intressant och efterlängtad genväg – och mycket talar för att tiden är rätt för lanseringen. Instagram Shopping kopplar ihop tre av de starkaste trenderna i detaljhandeln: E-handel, kommunikation via bild och handel i mobilen.

Läs mer: Market avslöjar – i dag lanseras Instagram shopping i Sverige: ”Gynnar alla”

Idén är inte ny, liknande idéer med shopping i sociala kanaler har testats tidigare av handeln – med blandat mottagande. Instagram-ägaren Facebook och Twitter lanserade köpknappar, Pinterest ”buyable pins” och Google ”purchase on Google” för köp via mobilen.

Det var rätt tänkt, men en del av dessa var nog för tidigt ute. I dag är förutsättningarena bättre och det finns flera faktorer som talar för Instagram Shopping:

■ Användarna har mognat.
■ Instagram som ”bildkanal” är mer lämplig än Facebook.
■ Resultaten från testkörningen i USA är lovande.
■ Den ger ytterligare en plattform och kanal för att fånga lättflyktiga kunder på nätet.
■ Stora möjligheter för influencers för att skapa försäljning av andras – eller egna – produkter.

Instagram Shopping kopplar ihop tre av de starkaste trenderna i detaljhandeln

Instagram Shopping har förutsättningar att bli en kanal där varumärken och kedjor markerar ytterligare närvaro i en kompletterande kanal och kan fånga nya kunder.

För Facebook kan det bli en av vägarna för att motverka de ökande antalet avhopp.

Instagram Shopping har förutsättningar att stärka e-handlarnas förmåga att göra besökare till kunder i en konkurens som snabbt skruvas åt – speciellt inför Amazons väntade inbrytning.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

Sociala medier

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News