Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Thomas Ohlén: Priserna gör Lidl till ett allt större hot mot jättarna

Publicerad: 1 september 2017, 14:05

Foto: Johan MArklund

Pris har blivit ännu viktigare när konsumenterna handlar livsmedel. Därför är det inte överraskande att Lidl växer starkt i Sverige. Men även lågpriskedjorna tar pengar från traditionella dagligvarubutiker.


Ämnen i artikeln:

DagligvarorLågprisLidl

Lidls bokslut blev offentligt i dag och visar att det svenska kommanditbolaget lyfte nettoomsättningen med 7,5 procent till nästan nio miljarder kronor under räkenskapsåret som slutade i februari.

Det är långt över branschens index på 2,5 procent och extra imponerande med tanke på att bara en butik etablerades.

Läs mer: Lidl fortsätter att skörda framgångar i Sverige – växte betydligt mer än branschen

Framgången är knappast någon överraskning för alla som följer undersökningsföretaget GFK:s månatliga kartläggningar av hushållens inköp av dagligvaror.

Market har tidigare berättat att Lidls kundstock växte med fyra procent i fjol och att närmare vartannat hushåll handlade minst en gång i någon av utmanarens 169 butiker.

Samtidigt steg Lidls lojalitet med ytterligare sex procent och därmed lägger lågpriskedjan beslag på en tiondel av sina kunders dagligvaruinköp.

Siffran kan uppfattas som låg men konsumenterna sprider i genomsnitt sina inköp till sex-sju butiker och Lidl ligger bättre till än andra bostadsnära kedjor som delvis lever på kompletteringshandel.

UTMANARE. Johannes Fieber ledde Lidl till ett nytt framgångsrikt år.

Priset är enligt Markets och systertidningen Icanyheters rapport ”Handelns hetaste kedjor och butiker” den tyngsta förklaringen till att Lidl har blivit ett mer intressant alternativ och parallellt större hot mot jättarna i dagligvaruhandeln.

Sex av tio konsumenter anser att Lidls priser är bra och det slås bara av lågpriskollegan Willys på 70 procent.

Jämfört med förra årets mätning är det också fler som gillar Lidls sortiment och uppskattar att kedjan tar ett större samhällsansvar.

Sex av tio konsumenter anser att Lidls priser är bra

Ica, Coop, Hemköp, Willys och City Gross pressas inte bara av Lidl och lågpriskollegan Netto som håller på att uppgradera sina butiker och expandera nätet i Sverige.

Lågprisvaruhus som Rusta, ÖoB, Dollarstore och Bergendahls pånyttfödda kedja Eko har successivt breddat sortimentet med dagligvaror och redovisar generellt starka tillväxttal.

De allt fler lågprisjägarna har inga problem med att vara ”otrogna” mot sina dagligvarubutiker utan köper i ännu högre utsträckning än tidigare hälso- och skönhetsprodukter, rengöringsvaror, drycker och ätbart hos lågprisvaruhusen i stället.

Thomas Ohlén

Ekonomireporter på Market

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

DagligvarorLågprisLidl

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev