Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Thomas Ohlén: Julhandelns lönsamhet reades ut en fredag i november

Publicerad: 26 januari 2018, 10:24

Detaljhandelns viktigaste månad tappar i betydelse. ”Skulden” till bakslaget stavas förstås Black Friday. Därmed var HUI:s säljprognos för optimistisk – igen.


Ämnen i artikeln:

HUI ResearchBlack Friday

Läs mer: Julhandeln knäckt av Black Friday – sämre än prognosen: ”Flera branscher tappade”

Black Friday har de senaste åren fått näst intill hysteriska proportioner i Sverige och Market uppmärksammade redan i början av november att den USA-inspirerade shoppingfredagen (och -helgen) skulle komma att påverka utfallet för julhandeln i december.

Så blev det också enligt fredagens preliminära index från HUI och SCB.

Sällanköpshandeln växte med måttliga 1,9 procent i löpande priser under den månad som av tradition är viktigast för de flesta detaljisters intäkter lönsamhet.

Resultatet var avsevärt lägre än HUI:s julhandelsprognos om en försäljningsökning på 3,5 procent i sällanköpshandeln – och det var därmed andra året i rad som HUI var för optimistiskt i sin bedömning.

2016 var det snökaoset i november och behovet av vinterprodukter som tidigarelades och höll nere försäljningen i julmånaden.

2017 missbedömde HUI den enorma Black Friday-våg som sköljde över nästan alla delar av detaljhandeln.

När julhandeln stretchas till november och december – vilket den bör göra så länge svenska och utländska butiker omfamnar Black Friday – blev utfallet för sällanköpshandeln fullt godkända 3,4 procent.

Då prickade HUI nästan rätt.

Många kan säkert tycka att en delförflyttning av julhandeln från december till november inte spelar någon större roll för den totala omsättningen.

Problemet är att varor som tidigare såldes med full marginal i december reas bort i november och under mellandagsrean efter jul.

Black Friday-kampanjerna och den snabba digitala strukturomvandlingen slår mot många detaljisters lönsamhet och möjligheter att överleva.

Thomas Ohlén

Ekonomireporter på Market

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

HUI ResearchBlack Friday

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News