Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Thomas Ohlén: Här är punkterna som MQ:s nye vd behöver fokusera på

Publicerad: 20 augusti 2018, 10:10

Christina Ståhl avslutade med att vinstvarna i fredags. Nu har Ingvar Larsson tagit över som vd för MQ Holding. Här är vad det krisande bolaget behöver fokusera på.


Ämnen i artikeln:

KläderButikskonceptMQ

Läs mer: MQ:s ordförande efter resultatlarmet: ”Vi måste ändra arbetssätt”

MQ:s tidigare vd Christina Ståhl rundade av sina fem år hos den börsnoterade modekoncernen i fredags och en av de sista arbetsuppgifterna blev att varna marknaden för att rörelseresultatet för fjärde kvartalet kommer att bli avsevärt sämre än samma period 2017.

Siffran uppges enligt MQ bli så låg som två miljoner kronor.

Därmed kan utfallet bli bara bråkdel av fjolårets 33 miljoner.

Läs mer: Thomas Ohlén: MQ behöver någon som kan tänka annorlunda

Sommarens hetta i Sverige är självklart en rimlig delorsak till att MQ, modebranschen generellt och andra delar av detaljhandeln har haft svårt att prestera och nå tidigare nivåer.

Men vädret är ofta ett reflexmässigt standarsförsvar när detaljhandelsföretag ska förklara att omsättning och ekonomiskt utfall inte har motsvarat omvärldens bedömningar.

Oavsett om det är på våren, sommaren, hösten eller vintern.

MQ har till exempel gått från att vara berättigat hyllat under inledningen av Christina Ståhls era som vd till att över tid tappa besökare och kunder och därmed intäkter och resultat.

Läs mer: Thomas Ohlén: MQ får delvis ta på sig skulden för bakslagen

Ingvar Larsson installerades på huvudkontoret i Göteborg tidigare i dag och efter utnämningen i början av juni har han alltså haft drygt två månader på sig att författa en lista med åtgärder för att få fart på försäljning och nå betydligt högre lönsamhet.

Den nye vd:n lägger rimligen sin och övriga organisationens energi på följande utvecklingsområden för att så snabbt som möjligt vända trenden och utnyttja den potential som finns hos MQ:

Varumärket

MQ har länge haft en ledande position inom modehandeln i Sverige men de senaste åren har huvudvarumärket blivit otydligare och frågan är vem eller vilka som MQ i första hand vänder sig till.

Strukturomvandling

E-handeln påverkar köpbeteenden radikalt och därmed behöver MQ (och andra detaljister) möta konsumenterna på arenor där de vill förbereda och genomföra sina transaktioner och få sina order levererade dit de vill – snabbt.

Konkurrens

Konsumenterna är digitalt mogna och söker de produkter de vill ha och det pris som uppfattas som förmånligast och i den ökande konkurrensen från svenska och globala konkurrenter måste MQ göra sitt kunderbjudande mer attraktivt.

Butiksnätet

Transformationen av detaljhandeln innebär att MQ har ett nät av för många fysiska butiker. Det finns inte utrymme för två eller kanske tre butiker i till exempel en regional stad. Butiker behöver ytoptimeras och finnas på handelsplatser som genererar trafikströmmar och försäljning.

Lokal anpassning

Sverige är ett avlångt land med ofta betydande temperaturskillnader mellan den norra och södra delen. Utbudet i de fysiska butikerna måste anpassas efter klimat och landsdel – även i en kedja. En vårjacka är sannolikt rätt i Malmö i februari men den som bor i Luleå avvaktar kanske till april för att leta efter och köpa en sådan.

Ledarskap

Ingvar Larsson utsågs till Årets chef 2016 och har ett ledarskap som bygger på närvaro, genuint intresse och tillit till medarbetarna. Det är viktiga ingredienser för att MQ och systerkedjan Joy ska bli lika heta som den svenska sommaren 2018.

Läs mer: Fler kan gå i MQ:s fotspår efter extremvärmen: ”Felaktig lagersammansättning”

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

KläderButikskonceptMQ

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News