Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Thomas Ohlén: Frågan är om Power har styrkan att lyckas i Sverige

Publicerad: 25 september 2017, 08:00

Media Markt blir kvar och satsar och Expert är tillbaka som Power. Konkurrensen hårdnar om de två företagen lyckas med sina planer. Kundunderlaget kan räcka till – om tillverkarna vässar sig.


Ämnen i artikeln:

HemelektronikEkonomiMedia MarktPower

Market avslöjade i förra veckan att Media Markt ska stanna i Sverige, initialt uppgradera 18 av de 27 varuhus, etablera ytterligare ett i Stockholmsområdet och rekrytera 100 personer.

Läs mer: Media Markt avslöjar nya offensiven: ”Vi investerar i den svenska marknaden”

Men det är inte årets enda stora nyhet för den under många år ekonomiskt pressade hemelektronikhandeln som 2011 och 2012 skördade tunga offren Onoff och Expert.

Power startade e-handel i Sverige i april och koncernledningens ambition är att Experts efterföljare även ska öppna fysiska butiker ”för att bli etta eller tvåa på den svenska marknaden”.

Samtidigt ökar globaliseringen och enligt E-barometern lägger svenska hushåll drygt 25 procent av sina inköp av hemelektronik i utländska webbutiker i stället för hemma.

TRÅNGT. Hemelektronikhandeln kan stå inför ett nytt priskrig när Power kommer in samtidigt som Media Markt stannar.

Därmed är frågan given: finns det plats för Power, ett blödande men nysatsande Media Markt och de andra kvarvarande kedjorna?

Svaret är – kanske.

Det finns flera frågetecken.

Svenskarnas intresse för hemelektronik är omvittnat men de senaste årens brist på ”måste ha-produkter” och ännu lägre priser är avgörande förklaringar till att omsättningen ligger på samma nivå i kronor som innan finanskrisen 2007.

Avsaknaden av nyheter har inneburit att hemelektronikhandeln har tappat besökare och framför allt intäkter till andra branscher med koppling till bostaden.

Bygghandeln, möbelvaruhusen och heminredningsbutikerna har haft betydligt högre procentuell tillväxt och inget tyder på ett skifte så länge hemelektroniktillverkarna inte lyckas ta fram hetare grejer.

Risken är stor att Power får svårt att tjäna tillräckligt med pengar

Detaljhandeln utmanas parallellt av att svenskarna lägger mer pengar än tidigare på annan konsumtion – som bilar, utlandsresor med tillhörande shopping, restauranger och kaféer, och Rut-tjänster.

Priskriget på hemelektronik tog fart när Media Markt kom till Sverige 2006 och även om konkurrensen mildrats efter Onoffs och Experts konkurser ligger branschens rörelsemarginal på bara strax över en procent.

Power ska enligt koncernchefen Ronny Blomseth konkurrera med just pris och uppstickaren kan säkert attrahera de konsumenter som i första hand är ute efter att handla så billigt som möjligt.

Innan företaget har etablerat fysiska varuhus lär det bli utmanande att få göra mer lönsamma affärer med dem som är villiga att betala för olika typer av tjänster.

TAR FÖR SIG. Elgiganten växlar upp med större sortiment och fler butiker.

Risken är stor att Power får svårt att tjäna tillräckligt med pengar för att kunna växa och bli ett reellt hot mot etablerade och relativt lönsamma kedjor som Elgiganten och Netonnet.

Elgiganten har en urstark position och lyckades förra räkenskapsåret att lyfta försäljningen med 8,8 procent till nästan 10,8 miljarder kronor tack vare satsningen på telekombutiker, B2B-affärer, gamingprodukter och försäljning av kök.

Marknadsettan nöjer sig dock inte utan växlar upp genom att bredda sitt sortiment från 7 000 till 20 000 artiklar och etablera fler varuhus och ”small boxes” på såväl större som mindre orter.

Den expansion till ännu fler platser som Elgiganten har genomfört och tänker fortsätta med innebär att det blir svårare för Power och andra hemelektronikföretag att hitta attraktiva marknadsplatser att etablera sig på.

Dessutom har Elgiganten ett försprång jämfört med konkurrenterna med en kundklubb som sedan starten förra hösten har lockat drygt en halv miljon medlemmar.

Ökad andel skräddarsydda erbjudanden från CRM-system är sannolikt mer säljeffektivt än bredare kommunikation på tv, i annonser och i direktreklam i brevlådan.

Det blir ingen lätt uppgift för Power att lyckas i Sverige eller för Media Markt att få fart på försäljningen och äntligen tjäna pengar.

Thomas Ohlén

Ekonomireporter på Market

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News