Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Thomas Ohlén: E-handeln tvingar även jättarna att krympa ytorna

Publicerad: 15 november 2017, 13:06

Detaljhandelsjättarna har etablerat fler butiker de senaste fem åren. Men nätets snabba tillväxt tvingar dem att dra ned på expansionen. Ytsnittet kommer att minska – och butiker att flyttas till nya lägen.


Ämnen i artikeln:

Varuhus

Thomas Ohlén är ekonomireporter på Market

Rekordlåg ränta, obefintlig inflation, fler sysselsatta och tidigare sänkta skatter för alla med jobb har inneburit att hushållen har haft och har rekordstora möjligheter att konsumera.

Därför är det inte överraskande att många av de omsättningsmässigt största konstellationerna i detaljhandeln varit offensiva och ökade butiksbeståndet med fyra procent åren 2012-2016.

Syftet var naturligtvis att förbättra tillgängligheten ytterligare och stärka konkurrenskraften mot andra företag och näringar och därmed försöka att lägga beslag på ännu mer av svenskarnas pengar.

EXPANSIVA. Många lågpriskedjor öppnar butiker på löpande band.

Tre delbranscher i detaljhandeln sticker ut i den kartläggning av antalet fysiska butiker som Market presenterar i dag:

■ Antalet apotek har blivit 50 procent fler efter omregleringen av marknaden 2009 och den nya konkurrenssituationen
■ Lågpriskedjor som Dollarstore och Rusta har invigt varuhus på löpande band eftersom hushållen är mer prisorienterade
■ Optikhandeln har expanderat butiksnätet på främst större orter tack vare en växande och åldrande befolkning

Det totala antalet butiker är emellertid färre och det är inte oväntat små och fristående butiker som i huvudsak förklarar tappet.

Dessa har sällan ekonomiska muskler att konkurrera med de stora kedjorna och klara en lägre omsättning och sänkta marginaler.

Det totala antalet butiker är emellertid färre och det är inte oväntat små och fristående butiker som i huvudsak förklarar tappet

Digitaliseringen accelererar sannolikt utslagningen av handlarägda bolag och ökar dessutom likriktningen i köpcentrum och på handelsplatser.

Men den snabbväxande e-handeln ”drabbar” inte bara mindre butiker som inte förändrar sin affärsmodell utan även många av de stora.

Fastighetsägare och detaljister har redan blivit försiktigare med nya projekt i takt med att e-handelns andel av försäljningen stiger.

Fler detaljister ser över nuvarande lägen, lägger ned ett par butiker och ersätter dessa med en ny på ett mer kommersiellt läge.

Allt tyder också på att snittytorna minskar i detaljhandeln – en trend som under några år har varit påtaglig hos Media Markt och City Gross, Ica Maxi och Stora Coop där sortimentet av specialvaror minskas.

TREND. Även säljmaskiner som Ica Maxi minskar snittytorna.

Få lågprisvaruhus erbjuder e-handel och med tanke på till exempel Rustas och ÖoB:s affärsmodeller och prisnivåer är det inte troligt att de satsar på och kan räkna hem onlineförsäljning.

Däremot har Dollarstore aviserat etableringar av fler varuhus på orter där handelsutbudet är svagt medan ÖoB tänker förstärka närvaron i stadskärnorna i Stockholm, Göteborg och Malmö med mindre butiker för att nå en publik som sällan förflyttar sig till externa handelsområden.

Ica Nära, Handlar'n, Nära Dej och Time hade färre butiker 2016 än 2012 och i de flesta fall beror det på sjunkande kundunderlag och lägre försäljning och resultat.

Flera av formaten borde kunna vända trenden och ha fler butiker när e-handeln växer och hushållen i ökad utsträckning kompletteringshandlar där de bor.

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Varuhus

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News