Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Thomas Ohlén: Det tydliga pekandet med båda händerna har inte alls gått hem

Publicerad: 16 augusti 2017, 15:21

Sonat Burman-Olsson har levererat de siffror som Coop Sverige önskade. Uppskattningen inom kooperationen har ändå uteblivit. Och utåt har den nu tidigare vd:n intagit en extremt låg profil.


Ämnen i artikeln:

DagligvarorEkonomiLedarskapCoop

Coop Sverige värvade Sonat Burman-Olsson från huvudkonkurrenten Ica – som har kontoret bara några hundra meter bort på samma gata – för drygt tre år sedan.

Uppdraget var att vända Coop Sverige till vinst under 2017 men bolaget överträffade förväntningarna och lyckades redovisa svarta siffror två år före den uppsatta planen.

Läs mer: Sonat Burman–Olsson lämnar Coop: ”Hennes uppdrag är slutfört”

Framgången var kanske ingen större skräll med tanke på Sonat Burman-Olssons stora ambitioner, hårda arbete och omvittnade ekonomiska insikter från bland annat tiden som Ica-chefen Per Strömbergs parhäst.

Men trots Coop Sveriges ”historiska vändning” har erkännandet varit lågt hos medarbetarna på kontoret i Solna, i de drygt 240 egenägda butikerna och hos de regionala och lokala föreningar som driver nästan två av tre Coop-butiker i landet.

Många har uppfattat framtoningen och chefsstilen som alltför tuff och osocial – och det tydliga pekandet med båda händerna har inte alls gått hem.

Det är signifikativt att efterträdaren Magnus Johanssons comeback hos Coop möttes med applådåskor vid personalinformationen strax för klockan nio i onsdags förmiddag.

Samma exit drabbade för övrigt även Sonat Burman-Olssons hårdföre företrädare Frank Fiskers som uppfattades som så obekväm på KF och Coop och av föreningscheferna att ordföranden Anders Sundström var tvungen att avsluta vd-anställningen redan efter ett år.

Många har uppfattat framtoningen och chefsstilen som alltför tuff

Coop Sverige och föreningarna är marknadstvåa efter Ica och har 3,4 miljoner medlemmar och bara det borde vara tillräckliga skäl för vd:n att vara publik men Sonat Burman-Olsson har valt att vara näst intill osynlig för den breda allmänheten.

Affärstidningar har ofta nekats intervjuer eller kommentarer kring sådant som intresserar branschen och de många människor som formellt äger Sveriges näst största dagligvarukonstellation.

Det återstår att se om Coops nye vd Magnus Johansson, som mycket väl känner till Coops DNA, får till både rörelseresultatet och kommunikationen.

Läs mer: Förre Ica-bossen anställde Burman-Olsson  men sparkade Johansson

Thomas Ohlén

Ekonomireporter på Market

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News