Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Thomas Ohlén: Därför tappar Media Markt försäljning jämfört med marknaden

Publicerad: 2 juni 2017, 07:12

Hemelektronikhandeln har tappat fart de senaste åren. Men säljutvecklingen är ännu sämre för Media Markt. Här är fyra viktiga förklaringar till kedjans bakslag.


Ämnen i artikeln:

HemelektronikEkonomiMedia Markt

Hemelektronikbutikerna tog nödvändig revansch några år efter finanskrisen 2008 och 2009 och var en av de delar av detaljhandeln som lyckades att öka försäljningen mest i procent och kronor.

Men de senaste åren har tillväxten bromsat in och 2016 var de sammanlagda intäkterna lägre – på grund av en exceptionellt svag julhandel.

TRÖGARE. Hela hemelektronikhandeln har tappat fart de senaste åren.

Markets ekonomiska kartläggning av Media Markts svenska varuhusbolag och e-handel visar att dessa presterade sämre än index och därmed tappade marknadsandelar.

Media Markts nettoomsättning ökade under räkenskapsåret oktober 2015 till och med september 2016 med 0,4 procent medan branschen samma period nådde 1,1 procent i löpande priser enligt HUI och SCB.

Läs mer: David Jansson: Därför vill elektronikkedjorna öppna ännu fler butiker

Stenhård konkurrens mellan kedjorna, fortsatt priserosion, bristen på heta nyheter som konsumenterna upplever att de ”måste ha”, amorteringskrav på bostadslån och sänkt rot-avdrag är betydande anledningar till att hemelektronikhandeln som helhet har utvecklats sämre än andra branscher i detaljhandeln.

Det finns åtminstone fyra andra orsaker till att Media Markt klarade sig sämre än sina konkurrenter fram till och med hösten förra året.

Här är dessa:

Sen satsning på kök. Huvudmotståndaren och marknadsledande Elgiganten breddade tidigt sitt traditionella hemelektroniksortiment med kök och skaffade sig ett försprång inom segmentet. Media Markt satsade också på kök och tillhörande vitvaruprodukter men när amorteringskravet infördes i juni 2016 minskade hushållens möjligheter att finansiera investeringarna. Det slog hårdare mot Media Markt.
Tvåa på företagsförsäljning. Elgiganten var dessutom snabbare än Media Markt in på den mer lukrativa B2B-försäljningen till företag av olika storlek, organisationer, kommuner och landsting. Affärerna med juridiska personer har i hög grad bidragit till att Elgiganten lyft omsättningen och tagit marknadsandelar när privathushållen i större utsträckning har lagt mer av sina konsumtionspengar på heminredning, möbler, byggvaror, sportprodukter och restaurangbesök.
Mindre marknadskommunikation. Första åren i Sverige var Media Markt en av de synligaste detaljisterna men kedjan har successivt blivit mer anonym för den bredare allmänheten. Marknadskommunikation har dragits ned och kan förklaras av de växande förlusterna som är uppe i cirka tre miljarder kronor.
Svagare prisimage. Markets nya rapport ”Handelns hetaste kedjor och butiker 2017/18” avslöjar att Media Markts prisimage har försämrats och att bara hälften av konsumenterna som har en relation till kedjan anser att de får bra valuta för pengarna. Mindre aggressiva priskampanjer är en trolig förklaring till den lägre prisimagen och en bidragande orsak till att försäljningen sjönk i merparten av varuhusen 2015/16.

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev