Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Thomas Ohlén: Därför lyckas Giganten så mycket bättre än konkurrenterna

Publicerad: 30 augusti 2017, 07:44

Foto: Jenny Lagerqvist

Elgiganten fortsätter att vara just giganten i hemelektronikhandeln. Kedjan lyckas parera den svaga marknaden – och konkurrenterna. De kommersiella framgångarna är dock ingen slump.


Ämnen i artikeln:

Hemelektronik

Hemelektronikbutikerna har tappat fart de senaste åren och samma period som Elgigantens senaste räkenskapsår (maj 2016-april 2017) backade deras sammanlagda försäljning med 1,6 procent enligt HUI:s och SCB:s statistik.

Men egentligen var branschens tapp betydligt större än så och begränsades av Elgigantens imponerande utveckling.

Marknadsettan växte med 8,8 procent – trots den svala marknaden och egna utmanande jämförelsetal från året före.

Om siffran för Elgiganten exkluderas i HUI:s och SCB:s index skulle hemelektronikhandelns tillväxttal ha hamnat på iskalla minus 4,6 procent.

Avsaknaden av produktnyheter som konsumenterna”måste” ha, lägre efterfrågan på surfplattor och färre beställningar av kök (och vitvaror) har slagit mot branschen.

Hushållen har fortsatt att lägga pengar på bostaden men prioriterat butiker som säljer möbler, heminredning och byggvaror före hemelektronik.

Elgiganten har dock klarat av att parera effekterna av svagare efterfrågan, amorteringskravet som infördes i juni i fjol, försämrat Rot-avdrag och den hårdnande konkurrensen från svenska och internationella e-handlare.

Läs mer: Elgigantens jättesatsning på sortimentet – tredubblar utbudet

Här är sex förklaringar till bolagets höga tillväxt i procent och kronor:

Telekom: Köpet av The Phone House 2014 har successivt blivit en fullträff för Elgiganten sedan telebutikerna och konceptet uppgraderats, enheter flyttats till mer attraktiva affärslägen och olönsamma lagts ned.


Gaming/e-sport: Tillväxten för gaming- och e-sportprodukter är lavinartad och Elgiganten har breddat sitt sortiment av datorer, tillbehör, stolar och komponenter för att möta den stora efterfrågan.


Business to business: Elgiganten tog täten bland hemelektronikkedjorna med lokal försäljning till företag, organisationer, kommuner och landsting, och i fjol svarade den betydligt mer lönsamma B2B-affären för ungefär en tiondel av kedjans intäkter.

Många kunder besöker butikerna för att få hjälp och råd.

Butiksnätet: E-handelns andel av detaljhandeln ökar snabbt och har tagit fart även hos Elgiganten med en 20-procentig tillväxt förra räkenskapsåret – men i takt med att produkterna blir mer komplexa vill många konsumenter få hjälp och råd och se bildkvaliteten eller höra ljudet innan köp.


Varumärket: De flesta hushåll har en relation till Elgiganten och Markets undersökning ”Handelns hetaste kedjor och butiker” avslöjar att kedjan har det tredje starkaste varumärket i detaljhandeln efter Ikea och Clas Ohlson och det klart vassaste inom hemelektronik.


Medarbetarna: Sist men inte minst: Elgiganten investerar rekordmycket i produktträning och ledarskapsutbildning och har enligt vd Niclas Eriksson stort fokus på medarbetarnas hälsa, välmående och balans i livet. Delaktighet, engagemang och arbetsglädje är rimliga förklaringar till den höga kundnöjdheten i egna mätningar och den starka tillväxten.

Läs mer: Elgiganten ökade försäljningen med en miljard – "fantastiskt utfall"

Thomas Ohlén

Ekonomireporter på Market

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Hemelektronik

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev