Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Thomas Ohlén: Därför blir det tuffare för Apotea att nå nästa miljard

Publicerad: 13 november 2017, 16:46

Apotea har kunnat växa snabbt – i relativ lugn och ro. Men nu hårdnar den digitala konkurrensen. Nästa miljard blir tuffare att nå för e-handelsettan.


Ämnen i artikeln:

ApotekApotea

Apotea har under sina drygt fem år haft en makalös utveckling och e-handelns starkaste butiksvarumärke och dess vd, medgrundare och affischnamn Pär Svärdson är förtjänta av alla priser och utmärkelser som har staplats på rad.

Siffrorna har skjutit i höjden – i kronor och procent.

Här är dessa (nettoomsättning per år och tillväxt):

■ 2012: 35,1 miljoner (189,4 procent)
■ 2013: 107,7 miljoner (206,4 procent)
■ 2014: 288,1 miljoner (167,5 procent)
■ 2015: 585,5 miljoner (103,2 procent)
■ 2016: 967,6 miljoner (65,2 procent)

Bolaget passerade enligt egna uppgifter drömgränsen en miljard kronor i försäljning i september i år och siktar på att passera två miljarder redan nästa räkenskapsår (2018).

Pär Svärdson har haft exempellösa framgångar med först nätbokhandeln Adlibris och nu Apotea och ingen blir sannolikt förvånad om han lyckas även med det nya, ambitiösa omsättningsmålet.

SATSAR. Apotek Hjärtats prissänkning på nätet har gett resultat.

E-handeln tar en allt större andel av försäljningen av apoteksvaror och enligt statistik från Sveriges Apoteksförening svarade kanalen förra året för en tredjedel av apotekens omsättningstillväxt och nästan hälften av volymökningen.

Det gjorde att online svarade för 4,3 procent av marknadens totala omsättning.

Andelen fortsätter i oförminskad takt uppåt och efter tre kvartal hade den stigit till 6,2 procent.

Svenskarnas ökade vilja att handla apoteksvaror på nätet i stället för i något av de drygt 1 400 fysiska apoteken är ett argument för att Apotea når ytterligare en miljard i relativ närtid.

Läs mer: Apotea sprängde miljardvallen: ”Nu siktar vi på två miljarder 2018”

Men det finns något som gör att scenariot möjligen inte blir verklighet redan 2018 utan kanske först 2019: den betydligt hårdare e-handelskonkurrensen på apoteksmarknaden.

Apotekskedjorna som bildades efter omregleringen av marknaden sommaren 2009 var länge mer än motvilliga att starta e-handel. Men Apoteas kommersiella succé har tvingat dem att skrota tidigare affärsmodeller och uppträda i ytterligare en kanal.

Apoteket AB, Apotek Hjärtat, Kronans Apotek, Lloyds Apotek och i viss mån handlarna inom Apoteksgruppen satsar numera digitalt för att inte tappa ytterligare till Apotea.

Börsnoterade Ica Gruppen-ägda Apotek Hjärtat redovisar högst procentuell tillväxt online och enligt koncernchefen Per Strömberg närmar sig apotekskedjan en försäljningsandel på nätet på tre procent.

Det skulle innebära cirka 375 miljoner kronor.

Beloppet är avsevärt lägre än Apoteas en miljard kronor men Ica Gruppen är Sveriges största detaljhandelsföretag och har betydande finansiella muskler att investera och växa också inom apotekshandeln.

Apoteas kommersiella succé har tvingat dem att skrota tidigare affärsmodeller och uppträda i ytterligare en kanal

Apotek Hjärtat sänkte för ett år sedan priserna på nätet till samma nivå som Apoteas och den lägre nivån och snabba leveranser hem eller till något av de drygt 380 apoteken är viktiga förklaringar till den accelererade försäljningen online.

Och med en kundbas på fyra miljoner innehavare av Ica-kortet, gemensamt bonussystem och kundspecifik marknadsföring (CRM) har Apotek Hjärtat stora möjligheter att bearbeta marknaden och lyfta försäljningen i traditionella apotek och på nätet.

Just detta borde rimligen göra Apotea och Per Svärdson åtminstone aningen nervösa.

FOTNOT: Market har frågat Apoteket AB, Kronans Apotek och Lloys Apotek om deras utveckling online och hur stor e-handelsandelen är men dessa har inte återkommit med svar.

Läs mer: Så förändras apotekshandeln – e-handel, konsolidering och nya vanor

Thomas Ohlén

Thomas Ohlén

Ekonomireporter på Market

Ämnen i artikeln:

ApotekApotea

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News