Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Thomas Ohlén: Bostadsbyggandet dopar byggvaruhandeln

Publicerad: 9 augusti 2017, 05:52

Byggvaruhandeln har haft ett ännu ett framgångsrikt år. Men det är inte privatpersoner som står för säljlyftet. Branschen räddas av det stora behovet av fler bostäder.


Ämnen i artikeln:

ByggBauhausBygghemmaByggmaxK-rauta

Amorteringskravet på bostadslån och sänkt Rot-avdrag från 50 procent till 30 procent av hantverkarnas arbetskostnad befarades slå extremt hårt mot bygghandelns intäkter men varuhus och butiker har mer än överlevt det som branschen benämner ”dubbelstöten”.

Årets inledande sex månader uppgick försäljningsökningen till 4,6 procent i löpande priser i jämförbara enheter – trots utmanande jämförelsetal från motsvarande halvår 2016.

En sådan hög tillväxttakt är det få andra delar av detaljhandeln som kommer upp i under det här året och sannolikt inte heller 2018, 2019 och 2020.

Men det är alltså inte konsumenter i form av gör-det-självare som bidrar till att byggmaterialhandeln kan presentera ännu högre försäljning och bättre ekonomiska utfall.

Skatteverkets senaste siffror understryker till exempel att värdet på ansökningar om Rot-avdrag har sjunkit med 5,2 procent jämfört med i fjol och att de som anlitar hantverkare vill ha hjälp med mindre jobb än tidigare.

Utförarna av sådana tjänster är dessutom några procent färre än 2016.

MINDRE INKÖP. Det är inte längre konsumenterna som driver på bygghandelns tillväxt.

En annan förklaring till att hushållen inte bidrar till tillväxten i samma höga utsträckning som tidigare är att amorteringskravet som infördes i juni förra året har försämrat möjligheterna att finansiera investeringar i villan, radhuset, bostadsrätten eller fritidshuset.

Byggmaterialhandelns försäljning ”dopas” i stället av att Sveriges befolkning växer snabbt och att behovet av fler bostäder är betydande i framför allt de tre storstadsområdena Stockholm, Göteborg och Malmö och på de flesta tillväxtorter.

Bostadsbyggarnas leverantörer hinner inte alltid få fram material i tid och då är räddningen att handla produkterna direkt från ett lokalt byggvaruhus för att ett projekt inte ska stanna av eller försenas.

Amorteringskravet har försämrat möjligheterna att finansiera investeringar i villan

Majoriteten av byggvarukedjorna har länge i första hand varit fokuserade på proffsmarknaden och den inriktningen har inte oväntat intensifierats i takt med det kraftigt ökade bostadsbyggandet.

Reducerade öppettider på vardagar och stängt på helgerna understryker att det är de mer lukrativa och mindre priskänsliga proffskunderna som det i första hand är intressant att göra affärer med.

I dag är det egentligen bara Bauhaus, Byggmax, K-rauta, Hornbach och snabbväxande e-handlaren Bygghemma som har konsumenter som primär målgrupp.

Privatkunderna gynnas dock av att proffsen får branschen att må bra eftersom utbudet av produkter successivt har breddats.

Konkurrensen mellan kedjorna bidrar parallellt till att prisnivåerna har blivit attraktivare även för konsumenterna.

Byggmaterialhandlarnas statistik avslöjar att medlemsföretagens försäljning har stigit med i genomsnitt drygt 4,2 procent sedan 2010.

En hel del tyder på att 2017 kan lyfta tillväxtsnittet något och då är det alltså bostadsbyggandets förtjänst.

Läs mer: Byggvaruhandeln växte med 4,6 procent första halvåret: ”Inte många som matchar”

Thomas Ohlén

Ekonomireporter på Market

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News