Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Thomas Ohlén: Black Friday är ett ekonomiskt mörker

Publicerad: 24 november 2017, 07:31

Konsumenterna jublar över att det är julafton 24 november. Men för handlarna är Black Friday ett ekonomiskt mörker. Lönsamheten sjunker ytterligare i en pressad bransch.


Ämnen i artikeln:

Black Friday

USA:s stora shoppinghögtid Black Friday var ett näst intill okänt fenomen i Sverige så sent som för tre-fyra år sedan men den senaste veckans massiva annonsering i tidningar och på nätet, och via direktreklam, sms och mejl understryker att ”svarta fredagen” har blivit gigantisk också här.

Majoriteten av de renodlade e-handlarna och numera även en mängd kedjor förefaller att göra sina hittills största satsningar för att få upp försäljningen på årets mest intensiva readag.

Svensk Handels webbundersökning indikerar att den kraftfulla marknadsföringen har nått nästan alla hushåll.

Nio av tio uppger att de känner till Black Friday och fyra av tio planerar att shoppa i en fysisk butik eller på nätet.

Läs mer: Handlarna som bävar för Black Friday: ”En mardröm”

En kartläggning som Postnord gjorde efter fjolårets Black Friday visar en remarkabel utveckling jämfört med 2015.

■ Andel som handlade: 29 procent (22)
■ Shopping per person: 1 817 kronor (1 576)
■ Totalt spenderat belopp: 3,6 miljarder kronor (2,3)

Det är lätt att förstå att närmare hälften av konsumenterna har för avsikt att försöka göra en förmånlig deal i dag och i många butiker även i morgon, lördag, och på söndag.

Men även om omsättningen accelererar på Black Friday och andra importerade shoppinghändelser som Singles Day och Cyber Monday har detaljhandeln inte mycket jubla över.

INGEN FEST. För mindre detaljister är det tufft att få ihop kalkylen för Black Friday när marginalerna försvinner.

Market har i flera artiklar uppmärksammat problemet med att den ekonomiskt livsviktiga julhandeln – med tidigare försäljning till fulla marginaler fram till julafton – i ökande grad har förflyttats till dyra kampanjdagar i november.

Uppåt en tredjedel av de svenska detaljhandelsföretagen redovisar enligt HUI negativa rörelseresultat trots att hushållen aldrig har haft så goda möjligheter att konsumera som nu.

Läs mer: ”Det blir allt viktigare att hitta kampanjer som klarar den egna lönsamheten”

När bostadspriserna stagnerar eller börjar sjunka, minusränta blir plusränta och arbetslösheten stiger kommer konkurrensen om konsumenternas pengar att hårdna och tiderna bli för tuffa för en hel del handlare.

Många har inte kunnat bygga upp ekonomiska reserver trots att detaljhandelns omsättning nått ständigt högre nivåer och dessa tvingas sannolikt i konkurs när det vänder nedåt.

Elgiganten hade enligt egna siffror 1,3 miljoner kundbesök i sina kanaler under fjolårets Black Friday och hoppas attrahera ytterligare 200 000 de närmaste dagarna.

Marknadsettan i hemelektronikhandeln räknar förstås med ett rejält säljtryck och att få ihop den ekonomiska kalkylen för Black Friday och andra kampanjdagar i november men för mindre detaljister är det en omöjlighet.

Fler än var tionde handlare befarar enligt Svensk Handels undersökning att lönsamheten sjunker under Black Friday och fler än så önskar säkert att svenskarnas nya julafton hade fortsatt att vara ett amerikanskt fenomen – och att de hade sluppit rea sina varor för att uppfattas som prisvärda och konkurrenskraftiga.

Läs mer: Det händer när konjunkturen vänder – bara hälften har en plan för sämre tider

Thomas Ohlén

Ekonomireporter på Market

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Black Friday

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News