Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mikael Sydner: Ta mina pengar – men behandla mig som en kung

Den som överlever den pågående utgallringen i klädhandeln har ett bättre utgångsläge när kunderna börja komma tillbaka. Men bara om man en gång för alla börjar ta kundmötet på allvar.

Publicerad: 25 augusti 2020, 07:19

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

ModeCorona

Hösten 2012 gick svenska Expert i konkurs. 73 egenägda butiker i Sverige stängdes.

Det var väntat, menade många. Hemelektronikhandeln var ett blodbad av priskrig som raderade ut det mesta vad marginaler heter. Vem som skulle ryka först på den kraftigt överetablerade marknaden var en gissningstävling.

Det blev Expert – av flera skäl. Otydlig position, svagt förtroende hos konsumenterna, missnöjda franchisetagare och ett defensivt läge med en rad butiksstängningar lyftes fram som de mest avgörande.

När krutröken från Expertsmällen väl skingrats formerades branschen på ett sätt som i stort sett har stått sig fram tills idag: Elgiganten, Media Markt, Netonnet (inklusive Siba) och Electragruppen dominerar den fysiska handeln och har stora delar av den digitala.

Corona håller på att göra något liknande med klädhandeln, det vill säga decimera utbudet och därmed ge något bättre förutsättningar för aktörer och butiker som står kvar när vi väl är ute ur tunneln. När kunderna börjar komma tillbaka.

För om du inte kan erbjuda något extra i butik för mig som kund kan jag lika gärna hålla mig till nätet.

För tillbaka kommer de – även om det inte blir i samma omfattning som tidigare. Och då gäller det att vara redo. De kedjor eller aktörer som fortfarande inte har lagt torrt krut på starka kundmöten har lite att fundera på. För om du inte kan erbjuda något extra i butik för mig som kund kan jag lika gärna hålla mig till nätet.

Service, kundbemötande, merförsäljning… butiken som en tilltalande oas (utan dammråttor i provhytten) där jag känner mig bekväm och hemma med lyhörda säljare som vet vad de gör och kan ge mig det jag vill ha.

I ett sådant läge är den fysiska interaktionen under köpresan svårslagen – en upplevelse som har sitt värde lika mycket som ”in och köp på Amazon och sen ut därifrån” har sitt.

Det fysiska samspelet har alla chanser att bli vinnande även i framtiden.

Egentligen inga konstigheter, eller hur? Men för den fysiska butiken är det fortfarande svårt att optimera det som den ska vara bra på.

Den butik som får mig att känna mig som en kung när jag går ut därifrån – ta mina pengar!

Det fysiska samspelet har alla chanser att bli vinnande även i framtiden – det är upp till dig att ta vara på det.

Läs mer: Så vässar Uniqlo  konceptet i nya butiken: ”Jobbar med flera partners”

Krisen i modehandeln

Tidigare delar i artikelserien:

Del 1: Branschordföranden: ”Risken för fler konkurser under hösten är stor”

Del 2: Sju toppchefer: Så kommer corona förändra branschen

Del 3: Så vände Lager 157 krisen till ett lyft: ”Tvungna att agera utöver det vanliga”

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

ModeCorona

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News