Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Susan Berzelius: Teknikrevolution och kundjakt bakom Amazons storaffär

Publicerad: 19 juni 2017, 09:24

I fredags briserade nyheten att Amazon köper Whole Foods. Affären är lika stor som den är otippad. Men vad vill Amazon ha ut av den? Och vad kan den hajpade dagligvarukedjans kunder förvänta sig?


Ämnen i artikeln:

ButikskonceptAmazon

Säljspekulationerna kring den hyllade men förlusttyngda Whole Foods Market-kedjan har surrat i den amerikanska dagligvaruhandeln under en längre tid. Bland annat har Kroger-ägda Albertsons-kedjan nämnts som en tänkbar köpare.

Att Amazon skulle gå in och köpa en kedja med 460 butiker har inte ens de vildaste spekulationerna handlat om. Men Amazons satsning på Fresh-konceptet och Amazon Prime-kunderna samt det faktum att e-handelsjätten testar en fysisk butik i hemstaden Seattle visar att företaget är seriöst i sin dagligvarusatsning.

Så vad vill då världens största e-handelsföretag med en, visserligen högprofilerad men trots allt, ganska liten amerikansk dagligvarukedja?

• Komma åt fysiska butiker

På ett bräde kommer Amazon över 460 butiker på den nordamerikanska kontinenten samt i Storbritannien. Och det är just i dessa två länder som Amazon Prime har vunnit störst mark. Click and collect-möjligheterna ökar förstås ordentligt med butiksnätet men e-handelsjätten får också tillgång till Whole Foods Markets distributionscentraler. Det i sin tur ger på sikt Amazon ökade muskler i kampen om ”the last mile”, det vill säga att korta ledtiderna i leveranserna till kunden.

Med testet av Amazon Go-butiken i Seattle och de fysiska bokbutikerna på flera orter, bland annat New York, visar företaget att man inte bara vill nå nätkunderna. Det finns ett intresse, och behov, av att synas och finnas på gator och i köpcentrum. Det blir inte bara ett skyltfönster för varumärket, man når nya kundgrupper.

• Teknikutrullning

Obemannade kassor, betalningar med mobiltelefonen och beställningsknappen Dash. Självklart ska en e-handelspionjär som Amazon ligga i framkant även tekniskt. Seattle i staten Washington är, vid sidan av Silicon Valley i Kalifornien, den kanske teknikvänligaste och innovationstätaste av alla amerikanska städer. Att Amazon Go-tekniken ska testas i ”vanliga” butiker verkar självklart. Och då ligger det nära till hands att misstänka att timmar, eller medarbetare, kommer att hyvlas när Whole Foods nya ägare pressar dotterbolaget att leverera resultat.

• Volymökning och nya kunder

Redan i dag erbjuds Prime-medlemskap till låginkomsttagare och socialt utsatta som lever på bidrag. Genom Whole Foods kunddatabas kan Amazon nå fler potentiella medlemmar bland framför allt medelamerikaner.

Det är ingen slump att Whole Foods Markets kallas Whole Paycheck Market

Whole Foods Markets kunder kan säkert vänta sig att hitta Amazons eget varumärke på hyllorna. Det kommer i så fall att bidra till att inte bara sänka den reella prisnivån utan faktiskt förbättra kedjans dyrrykte. Det är ingen slump att Whole Foods Markets kallas Whole Paycheck Market bland många kunder.

Whole Foods Markets tvingas säkert av sina nya ägare att vässa effektiviteten. 2016 var den snart 40-åriga kedjans resultatmässigt sämsta år sedan börsintroduktionen 1992. Ett mer slimmat sortiment, färre medarbetare och mer rationellt byggda butiker är att vänta. Till de trognaste kundernas förtret säkert. Att just jätten Amazon skulle glufsa i sig Whole Foods är inget som applåderas av de medvetna och lojalaste kunderna som uppskattat just kedjans självständighet.

Läs mer: Skrällen: Amazon köper Whole Foods Market för 13,7 miljarder dollar

Susan Berzelius

Utrikesredaktör på Market.

Susan Karling

Utrikesredaktör på Market.

Susan Berzelius

Utrikesredaktör, reporter

susan.berzelius@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

ButikskonceptAmazon

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev