Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Susan Berzelius: Jättarnas oväntade allians är en fråga om överlevnad

Publicerad: 23 augusti 2017, 08:49

Den amerikanska detaljhandeln krigar för sin överlevnad. Åtminstone den traditionella, fysiska handeln. Målet för krigföringen är givet – Amazon. Och soldaterna, ja det är studenterna.


Ämnen i artikeln:

Media och underhållningVaruhusE-handel

Susan Berzelius är utrikesredaktör på Market

När Walmart meddelade att de köper renodlade e-handelsföretag, leveranssamarbetar med Google Express och söker patent på märkliga zeppelinar-liknande farkoster som är tänkta att fungera som lager och distributionscentraler är det för att vässa sin egen online-handel och därmed ta upp kampen med marknadsledaren på nätet.

Och när Target samtidigt lierar sig med anrika bokkedjan Barnes and Noble med siktet inställt på landets fem miljoner studenter, är det för att möta Amazon som hittills har varit plugghästarnas favorit oavsett om det är läroböcker eller en ny mobilladdare som för dagen står på inköpslistan.

Amazon meddelade i somras att de köper hypade Whole Foods Market. Det är ett sätt för e-handelsgiganten att testa vingarna på den fysiska (dagligvaru)marknaden. Företaget utmanar därmed Walmart på dess egen planhalva samtidigt som världens största detaljhandelsföretag vill kapa åt sig en del av Amazons e-försäljning.

MÅLET. Target och Barnes and Noble ska sno kunder från Amazon.

Target har, som en av få fysiska kedjor, lyckats bra med sin satsning på nätet och samtidigt har företaget effektiviserat, kapat kostnader och gasar nu för fullt med breda satsningar på teknik, sortiment och nya koncept.

Target gasar för fullt med breda satsningar

Amazon erbjuder sedan en tid tvåminutersleveranser för ett urval av sitt sortiment och i valda geografiska delar av USA, främst på just universitetsorter.

Barnes and Nobles utbildningsföretag Education har rönt stora framgångar genom åren och det är ett smart drag av Target att haka på. Men det återstår att se om Barnes and Nobles samarbete med Target verkligen är ytterligare ett taktiskt steg i kriget mot Amazon där studenterna kan bli de stora vinnarna. Och om kedjornas kreativa drag blir framgångsrikt - kommer de i så fall enbart att vinna studentslaget eller blir de segerherrar i kriget om de allt mer krävande konsumenternas plånbok?

Läs mer: Jättarna går samman i kriget mot Amazon – ska fånga studenterna

Susan Berzelius

Utrikesredaktör, reporter

susan.berzelius@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev