Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Susan Berzelius: Här är den stora utmaningen för Hemköps nya vd

Publicerad: 28 augusti 2019, 07:54

Hur ska Hemköp få fart på de egenägda butikerna? Den frågan måste Thomas Gäreskogs efterträdare snarast besvara om kedjan ska fortsätta att vara en dagligvaruspelare att räkna med.

Ämnen i artikeln:

LivsmedelAxfoodHemköp

SB

Susan Berzelius

redaktionen@market.se


Läs mer: Ägarens krav på Hemköps nya vd: ”Erfarenhet från liknande delar”

Hemköpskedjans historia är i mångt och mycket en framgångssaga. Under Thomas Gäreskogs sju år långa ledning har den Axfood-ägda aktören slagit dagligvaruindex 17 kvartal av 26. Men de senaste kvartalen har ökningarna mattats av och det gäller främst de 70 egenägda butikerna. Dessa fick en rejält skjuts ett par år in i Gäreskog-eran men har de senaste åren tappat fart.

Thomas Gäreskog kom in i organisationen efter en lång tid av turbulens och många vd-byten. Han kom direkt från golvet i en Ica-butik med mängder av erfarenhet kring butiksdrift och ledarskap och lyckades snabbt att utveckla och förfina kunderbjudandet.

I en intervju med Icanyheter 2015 sa Thomas Gäreskog att ”den dagen jag lämnar Hemköp ska grunden vara stabil”. Hans uppdrag, att skapa stabilitet på marknaden och i den interna organisationen, har han tveklöst lyckats med.

Att tampas med framgångsrika entreprenörer, deras drivkraft, ifrågasättande och snabba beslut kan också vara oerhört tufft.

Men att tampas med framgångsrika entreprenörer, deras drivkraft, ifrågasättande och snabba beslut kan också vara oerhört tufft för den som är satt att sammanfoga dem med en helt annan sorts organisation. Kanske sammanfaller detta i tid med att Axfood med Klas Balkow i spetsen vill pumpa in nytt blod i kedjan. Ett bra tillfälle att göra detta är just nu. Nu när Axfood-tåget stadigt tuffar på. Sju år är en lång tid i den snabbrörliga dagligvarubranschen och nu tycker säkert både ägare och ledning att det är dags att få fart även på de butiker i kedjan som inte är entreprenörsledda. Till det behövs nya idéer, ny energi och kanske till och med nya incitament för att nå högre och bättre resultat.

Entreprenörsledda organisationer har alltid ett stort försprång på centralt drivna. Det handlar förstås om ren och skär tävlingsinstinkt hos många företagare. Men kanske framför allt är det moroten att alla timmar jag jobbar, alla kostnader jag lyckas pressa och alla kunder som jag lyckas få att återvända och lägga några fler artiklar i korgen gynnar mig. Direkt och indirekt. Det incitamentet är svårslaget.

Så om Hemköp, och framför allt de egenägda butikerna, ska lyckas och fortsätta att lyckas, gäller det för den nye vd:n att ta sig an just den utmaningen: hur få de egenägda butikerna att drivas som om de vore egna bolag?

Läs mer: Lista: Utklassar branschen  – så går det för Hemköps handlare

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev