Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Susan Berzelius: Franchisedrivna butiker kan skapa relevans – och svarta siffror

Publicerad: 20 april 2020, 07:33

Hur Coop än vrider och vänder på sitt erbjudande räcker det inte hela vägen. Kanske kan franchise vara kompassen mot svarta siffror.


Ämnen i artikeln:

DagligvarorCoop

Det lyfter inte. Hur mycket Coop Butiker och Stormarknader (CBS), föreningarna och butikerna än anstränger sig så vill det sig inte riktigt.

Så måste man nog tolka Coops siffror för 2019. Nio av 13 juri­diska enheter, inklusive CBS, hade ett negativt rörelseresultat förra året. Försäljningsökningen på 6,6 procent är ”dopad” för att de 162 Netto-butikerna tillkom med sin omsättning under det andra halvåret. Coop har de senaste åren gjort stora investeringar dels i sitt butiksnät, dels i prissänkningar. Ändå tycks man inte få utväxling för satsningarna, även om 2020 enligt uppgifter till ­Ica­nyheter har startat bra.

När drivkraften är fixad har kedjan större möjlighet att bli relevant – och lönsam

Christian Wijkström, vd för CBS, talar om att deras erbjudande ”är bättre än marknadsledarens” med ”fräscha butiker, lägre priser och bättre kundmöten än tidigare”. Men relevansen, konsumenternas känsla av att man ”behöver” Coop – var är den? ­Eller snarare: Varför uteblir den?​

Hur kommuniceras egentligen det vardagserbjudande som Coop säger sig ha? Vad är det som ska få konsumenten att välja deras butiker framför säg – Ica?

Läs mer: här

Ett argument som ofta framhålls är ägandeformen, det medlems­ägda, demokratiska företaget där kunderna (medlemmarna) har inflytande och kan påverka.

Men exakt hur tar sig detta uttryck? Årsstämmorna med en medlem/en röst är för länge sedan avskaffade och sker nu via så kallade ägarombud. Men vilka är de? Och hur får man storstadsmedlemmen att engagera sig och försöka påverka allt från sortiment till priser?

Svaret stavas möjligen franchise. Med en handlardriven Coop-butik finns chansen till ett inflytande ”på riktigt”. För vilken­ lokalt förankrad företagare lyssnar inte på sina kunder?

På köpet med entreprenörskapet kommer drivet, engage­manget i det egna företaget, dess plats på marknaden och ja, just det – dess relevans.
För om butikens medarbetare, långt från företagsledningen, inte får veta eller förstår att kundbemötandet hänger samman med butikens framgång och i förlängningen om hen faktiskt har jobbet kvar – vad är då drivkraften för dem att locka kunderna att komma tillbaka?

När drivkraften är fixad har kedjan större möjlighet att bli relevant och då kommer med största sannolikhet även de svarta siffrorna.

Läs mer: Stort kundtapp för Coop när Lidl växer

Susan Berzelius

Utrikesredaktör, reporter

susan.berzelius@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

DagligvarorCoop

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News