Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Strategiskt förvärv ger Coop genväg till snabbare tillväxt​

Publicerad: 10 maj 2019, 06:45

Med förvärvet av Netto-kedjan tar Coop en genväg till större marknadstäckning. Samtidigt är Nettos misslyckande i Sverige ett faktum. Något som Coop också bör ta med sig på sin fortsatta resa.


Ämnen i artikeln:

DagligvarorCoopNetto

Affären mellan Coop Butiker och Stormarknader, CBS, och danska Salling Group är historisk. Ett liknande skifte av ett stort antal butiker har inte skett på den svenska marknaden i modern tid.

Det är onekligen ett djärvt grepp, som få kunde ha förutspått. Alla i branschen har nog sett kedjor och marknadsandelar som mer eller mindre ”cementerade” med endast små förändringar mellan åren.

Läs mer: Coops historiska affär – köper Nettos 163 butiker: ”Oerhört stolt och glad”

​För CBS är avtalet en tydlig genväg till en bättre täckning av den svenska marknaden och en större marknadsandel. Tillsammans med redan beslutade och planerade butiksetableringar tar nu Coop ett stort kliv framåt.​

Förutom en snabbare tillväxt får Coop också med Netto-butikerna en möjlighet att möta konkurrenterna på bred front och på fler ställen än tidigare. Med bättre marknadspenetration kommer Coop dessutom närmare sina medlemmar och ägare.​

Till de positiva effekterna av affären finns även att Coop i ett slag får tillgång till ett stort antal mindre butiker och kan ta ett rejält grepp om den växande så kallade närhandeln.

De mindre dagligvarubutikerna har på senare år skördat framgångar när allt fler svenskar vill handla nära bostaden, jobbet eller när man är på språng. Med ett vasst nära-­koncept kan Netto-enheterna bli en spjutspets för Coop.

​Men trots alla uppsidor innebär övertagandet ändå en hel del risker. Dubbeltäckning av marknaden är en uppenbar nackdel. Sannolikt kommer ett antal av dagens Netto-butiker att läggas ner eller säljas vidare. I en del fall kan det givetvis bli aktuellt att behålla Netto-enheten och i stället stänga en befintlig Coop.

En hel del Netto-butiker är också etablerade i äldre butiksfastigheter och är underinvesterade. Dessa kräver en omfattande upprustning och uppgradering innan de kan motsvara en ”framtidsbutik” inom Coop.

Att ta över ett stort antal butiker på ett bräde är en enorm utmaning, men det mesta talar för att Coop blir en vinnare på affären.

Att byta skylt på ett stort antal butiker – från Netto till Coop – innebär naturligtvis en risk att tappa prismedvetna kunder. Här gäller det att Coop hänger på och visar att man inte längre är en ”dyrbutik”.

Sist men inte minst ska man komma ihåg att en stor butiks­omställning kräver mycket kraft, inte bara i form av pengar. CBS måste skapa interna team och avsätta personal som helhjärtat kan jobba med detta.

​För Netto är affären ett misslyckande. Hard discount-kedjan, som var först med konceptet på den svenska marknaden 2002, väljer nu att kasta in handduken och erkänner därmed sig besegrad – inte minst av huvudkonkurrenten Lidl.​

Netto hade försprånget, men också den tuffa uppgiften att lära svenskarna vad hard discount egentligen är. Antalet butiker ökade snabbt efter starten, men drift, personal och varuförsörjning hängde inte alltid med. Det resulterade många gånger i missnöjda kunder. Därtill tog Netto i flera fall över butikslägen som exempelvis Coop och Ica ratat. Alltså fick man inte de bästa förutsättningarna.

Läs mer: Så ritar Coops köp om den svenska butikskartan

​En nyckelfaktor – som berörts i tidigare analyser av Netto – är underbemanning. Det bestående intrycket från kedjans svenska verksamhet är just att nyckelmedarbetare verkar ha haft orimliga krav på arbete och prestation. Detta har gjort att det ofta varit ett stort glapp mellan de ambitiösa mål som kommunicerats och vad som sedan kunnat uppnås. För de berörda har detta säkert varit otroligt frustrerande – som att jaga en morot som hela tiden flyttas längre och längre bort.

​Sammantaget är uppgörelsen ett spännande avstamp för framtidens svenska dagligvaruhandel. För oavsett hur mycket kedjorna satsar på e-handel sker fortfarande 98 procent av dagligvaruhandeln i fysisk butik. Och att ha rätt butiksnät är avgörande för framgången.

Att ta över ett stort antal butiker på ett bräde är en enorm utmaning, men det mesta talar för att Coop blir en vinnare på affären. Konkurrenter som Ica och Hemköp måste vässa sina koncept och utbud. Samtidigt kan Willys och Lidl bli vinnare när priskänsliga kunder söker nya alternativ.

Ämnen i artikeln:

DagligvarorCoopNetto

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News