Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Andreas Dyrberg Skog: Starkt, Lindex – nu är det bara att öka

Det är starkt att Lindex lyfter resultatet trots sjunkande omsättning. Men nu är det dags att få fart på försäljningen.

Publicerad: 13 februari 2020, 10:14

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

KläderEkonomiLindex

Stockmann lämnade en omvänd vinstvarning i januari. Anledningen var bland annat en bättre utveckling än väntat för Lindex.

Men det var inte någon bomb som släpptes i dag på morgonen då Stockmann presenterade bokslutet för 2019.

Lindex rörelseresultat för fjärde kvartalet uppgick till 14,4 miljoner euro, 400 000 euro lägre än motsvarande period föregående år.

Men sett över hela året är modekedjans resultattrend fortsatt positiv.

Här är rörelseresultatets utveckling de senaste åren:

2017: 13,4 miljoner euro

2018: 28,9 miljoner euro

2019: 32,2 miljoner euro

Samtidigt är det en bit kvar till 2016 års nivå: 54,9 miljoner euro.

Läs mer: Sämre kvartal för Lindex – men resultatet ökade under helåret

Både Lindex och Stockmann fokuserar naturligtvis på resultatförbättringarna i sina kommentarer.

Försäljningsutvecklingen berörs mer sparsamt.

Enligt Stockmanns siffror sjönk Lindex omsättning med 2,4 procent totalt och med 0,1 procent i jämförbara valutakurser.

Lindex redovisar å sin sida en ökning på 0,8 procent i svenska kronor räknat och en ökning med 1,2 procent i lokala valutor.

(Diskrepansen mellan Stockmanns och Lindex siffror beror enligt företaget på valutaeffekter.)

Oavsett vems siffror man tittar på så är det en svag utveckling. De två andra riktigt stora svenska modekedjorna, H&M och Kappahl, växte med elva respektive tre procent under sina senaste räkenskapsår.

Att resultatet stiger trots sjunkande försäljning tyder på god kostnadskontroll, men ambitionerna är större än så.

Det uttalade målet från Stockmann är att stärka den internationella tillväxten med digitalt fokus.

Nu är det dags att Lindex börjar ge valuta för pengarna.

Lindex har genomfört besparingar och röjt upp i butiksnätet. De har tagit – och fortsätter ta – flera intressanta steg ut på den internationella arenan. Under 2018 och 2019 inleddes samarbeten med Asos, Nelly och Boozt.

Men det räckte alltså inte för att ge ett försäljningslyft totalt sett 2019.

I år börjar Lindex även sälja via Zalando och är samtidigt på väg att lanseras i Kina. Kanske kan det bidra till ett försäljningslyft.

De senaste tre åren har de investerat i snitt 220 miljoner kronor i Lindex verksamhet, framför allt i digitalisering och butiksförnyelser.

Nu är det dags att modekedjan börjar ge valuta för pengarna i form av ökad försäljning.

Stockmann ser fortfarande över ägandet av Lindex och det är garanterat lättare att få köpare att öppna plånboken för en välmående och växande kedja.

Läs mer: Lindex ska växa på kontinenten – börjar sälja på Zalando till sommaren

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Andreas Dyrberg Skog

Redaktör

andreas.dyrberg-skog@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

KläderEkonomiLindex

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News