Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Julia Forsberg: Stark start för Zalando – men kan de fortsätta hålla takten?

När Zalando i dag släppte sin första kvartalsrapport för året var det tydligt att bolaget är en av pandemins stora vinnare. Tillväxten är den starkaste sedan börsintroduktionen. Men kommer bolaget lyckas hålla takten när samhället börjar öppna upp igen?

Publicerad: 6 maj 2021, 07:36

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

ModeE-handelZalandoCorona

Att pandemin har drivit in allt fler kunder i e-handeln reflekteras i Zalandos rapport för första kvartalet 2021. Under slutet av perioden hade bolaget 41,8 miljoner aktiva kunder, jämfört med 31,9 miljoner under samma period föregående år.

”Zalando är en tydlig vinnare under pandemin.”

Det är en stark rapport och Zalando är en tydlig vinnare under pandemin. Tillväxten under perioden på 46,8 procent är den högsta sedan börsintroduktionen 2014. Redan under onsdagskvällen meddelade Zalando att de höjer prognosen för helåret 2021. Bolaget förväntar sig nu en omsättningstillväxt på 26-31 procent, en tillväxt i värdet på sålda varor, GMV, på 31-36 procent och ett justerat rörelseresultatet mellan 400 och 475 miljoner euro.

Läs mer: Starkaste tillväxten sedan börsnoteringen – nu skriver Zalando upp prognosen

Sett till det första kvartalet ser det inte ut att bli något problem att nå de höjda målen. Tillväxten i GMW låg på 55,6 procent under perioden.

”Att Zalando snart står utan sin starkaste ägare verkar inte bekymra bolagets vd.”

Fler kunder, ökade intäkter och en starkare kostnadskontroll resulterade också i en förbättrad lönsamhet med ett justerat rörelseresultat på 93,3 miljoner euro.

Tidigare i år meddelade investmentbolaget Kinnevik att de kommer att skifta ut sitt innehav i Zalando. Bolaget har varit storägare i e-handelsjätten sedan 2010. Men att Zalando snart står utan sin starkaste ägare verkar inte bekymra bolagets vd David Schneider som tidigare sagt till Di att han inte är orolig över de kortsiktiga effekterna. I stället lägger bolaget fokus på att nå sina långsiktiga mål.

Läs mer: Kinnevik gör slut med Zalando – efter tio år tillsammans

Totalt siktar Zalando på att ta tio procent av klädmarknaden i Europa. Med den starka tillväxten som presenteras i rapporten ser det ut som att bolaget är på väg åt rätt håll. Men än är det en lång väg kvar innan bolaget uppnår en marknadsandel på tio procent.

”Frågan vad som händer med de nya kunderna när samhället öppnar upp.”

Som en tydlig vinnare under pandemin är frågan vad som händer med de nya kunderna när samhället öppnar upp igen. Kommer en del av dem att hitta tillbaka till de fysiska butikerna? Oavsett ser Zalandos tillväxtresa ut att fortsätta och det med en förbättrad lönsamhet. Om de lyckas nå så långt som den höjda årsprognosen återstår att se.

Läs mer: Zalando tar sin nya second hand-satsning till Sverige: ”Ett viktigt steg”

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Julia Forsberg

Reporter

julia.forsberg@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

ModeE-handelZalandoCorona

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev