Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mikael Sydner: Sportamores franska äventyr kan bli en fin kärlekshistoria

Svenska (r)etailers är bra på att testa vingarna utomlands. Sportamores intåg i Frankrike känns som en fräsch flirt med relativt liten risk.

Publicerad: 19 februari 2019, 11:00

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Sport och fritidE-handelSportamore

Medan de stora namnen i sporthandeln här hemma försöker lösa den gordiska knuten tittar Sportamore utanför landets gränser för fortsatt tillväxt.

Senare i år laddar sporthandlaren, som hittills finns i Sverige, Finland, Norge och Danmark, upp kod för en fransk version av nätbutiken.

Läs mer: Sportamore kliver utanför Norden – det blir första landet bolaget levererar till

Jag vet inte mycket om den franska sportmarknaden förutom att den växte mellan 2010 och 2016, att man har en stor export av sportprodukter och att det är hemmaplan för bjässen Decathlon. Så den franska sporthandeln är säkert en arena att ha respekt för.

Samtidigt är den uppenbarligen full av möjligheter med luckor på marknaden som grundarna Johan Ryding och Joakim Friedman har identifierat.

Inträdesbiljetten är inte astronomiskt dyr heller. Sportamore beräknar att startkostnaden för en ny marknad understiger en miljon kronor – mycket tack vare bolagets ”skalbara infrastruktur med automatiserade processer” som det heter.

Det är en spottstyver jämfört med att etablera x antal fysiska butiker på en ny marknad med allt vad det innebär. För ett bolag som Sportamore där avkastningen fortfarande är ganska blygsam behöver inte såret i pånboken bli allt för stort om satsningen skulle misslyckas.

Nätbutiken har hyllats för sin snabbhet, inspirerande shopping och tröskelfria köpresa – en tillgång på vilken marknad som helst.

Grundläggande hygienfaktorer som moms, skatteregler, lokal lagstiftning, betalsätt och kulturella skillnader har bolaget givetvis koll på. En intressant möjlighet är att kunna ducka för de snabba vädersvängningarna i Norden. Nu kan man balansera utbudet till flera marknader och vara mindre beroende av skiftande väder på en geografisk marknad.

Vad gäller själva shoppingupplevelsen finns inget att klaga på. Nätbutiken har hyllats för sin snabbhet, inspirerande shopping och tröskelfria köpresa – en tillgång på vilken marknad som helst.

Namnet då? Sportamore (sporta mer) låter ju även som Sportamoure (kärlek till sport?) – något som bör falla amorösa fransoser på läppen.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev