Analys
Thomas Ohlén: Solsken över modehandeln – men nu hotar nya stormar
Modehandeln skodde sig på att våren äntligen kom. Men det krävs mer än sol och värme för branschen. Det finns minst tre tydliga hot mot försäljningen.
Publicerad: 9 maj 2018, 07:04
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Svensk Handel Stils index visar att modehandeln (kläder och skor) äntligen fick möjlighet att presentera heta siffror igen efter en iskall och utdragen vinter som inte precis har stimulerat konsumtion.
Båda delarna lyfte i löpande priser och jämförbara enheter:
Skor: 22,6 procent.
Kläder: 5,6 procent.
Men de två branscherna redovisar fortfarande negativ tillväxt efter den bleka starten på 2018 på -2,6 procent (kläder) och -1,9 procent (skor).
Risken är överhängande att maj innebär en rekyl nedåt och att månaden levererar beskedligare tal eftersom stora delar av landet hoppade över våren och gick direkt från vinter till sommar.
Samtidigt finns det ytterligare minst tre kommersiella hot mot butiker som erbjuder skor och kläder.
■ Detaljhandeln utmanas i stigande grad av annan konsumtion – som resor, tjänster och uteätande – och behovet av ständigt nya kläder och skor har en gräns.
■ Branschglidningen ökar och ett sportigare och mer avslappnat mode gynnar inte den traditionella fackhandeln utan sport- och fritidsbutiker.
■ Stilindexet mäter försäljningen från svenska detaljister och därmed exkluderas inköpen av kläder och skor från utländska sajter.
E-handeln från utlandet accelererar och tyska Zalando är talande ett exempel på det förändrade inköpsbeteendet.
Bolaget rapporterade en omsättningsökning på hela 22 procent första kvartalet trots att påsken drar ned sällanköpshandelns försäljning och egentligen bara är matbutikernas högtid.
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Thomas Ohlén