Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mikael Sydner: Snart är beteendet ikapp attityderna

Tre av fyra konsumenter är beredda att betala mer för miljövänligare leveransalternativ, enligt den senaste e-barometern. Men lever konsumenterna som de lär?

Publicerad: 20 maj 2019, 08:39

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

LeveranserPostnord

Svenskarna vill leva klimatsmart och sätta så lite avtryck på miljön som möjligt.

En Sifoundersökning från i fjol visar att nio av tio svenskar kan tänka sig att vänta minst en dag extra på en vara som beställts på nätet, om leveransen sker med mindre klimatpåverkan.

En liknande bild ger den nya e-barometern från Postnord. Där uppger 77 procent av de tillfrågade konsumenterna att de kan tänka sig att betala fem kronor extra för leveransen om den är mer hållbar.

Läs mer: Kalle Östgren: Det som sägs – och inte sägs – när handeln pratar omställning

Vi kan alltså vänta längre eller rent av slanta upp för en mer grön utväxling av paketströmmarna.

Det är i alla fall vad vi säger.

Samtidigt finns det ett oerhört fokus på snabba leveranser bland aktörerna ­– detta som ett svar på kundernas önskemål.

Men frågan är om fraktfritt och snabbhet håller på att flyttas ned från topplatserna i konsumenternas preferenser samtidigt som hållbarhet och miljö flyttar uppåt.

Ett problem är luckan mellan attityder och beteenden. Vi vet att konsumenter i undersökningar ofta svarar politiskt korrekt, men att deras agerande i praktiken är ett annat. Ungefär som att en majoritet alltid uppger att de är beredda att betala mer för ekologiska varor men ändå väljer den billigaste när de väl står framför hyllan.

Men övergången från ord till handling kanske kan få hjälp av de stora aktörerna. Två som har stramat åt sina fraktvillkor är Zalando och H&M. Tanken är att få ökad kostnadstäckning genom mer strikta regler eller genom att gå från kostnadsfria leveranser för små inköp; en viktig signal till marknaden där kunderna sedan länge har vant sig vid gratis leveranser.

Vi vet att konsumenter i undersökningar ofta svarar politiskt korrekt, men att deras agerande i praktiken är ett annat.

Det kan dock kännas som det är långt kvar till att hållbara leveranser inte bara blir ett säljargument utan en hygienfaktor där alla andra alternativ ses som ohållbara och ofta otänkbara.

Men trägen vinner och det finns tecken på att det är de unga som går i bräschen.

Enligt en undersökning från i våras av Postnord och Kantar Sifo uppger 89 procent i åldrarna 13 till 26 år att de faktiskt väljer ett mer hållbart leveransalternativ även om det tar lite längre tid.

Samtidigt konstaterar Postnord i e-barometern att 25 procent någon gång under det senaste året har valt en svensk nätbutik framför en utländsk för att minimera leveransens miljöpåverkan.

Därför talar tiden för att beteendet snart kanske är ikapp attityderna.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

LeveranserPostnord

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev