Analys
Katarina Graffman: Skenande priser dämpar ”valfrihetens tyranni” – men kunderna lär knappast få mindre ångest
Valfrihet har bara positiva psykologiska effekter upp till en viss nivå. Blir valen för många kan det tvärtom leda till mental förlamning. Kunden tvingas ständigt köpslå med sina egna värderingar och att välja ”fel” skapar ångest och självkritik. I takt med att priserna stiger får den egna plånboken större betydelse. Men det dämpar inte ångesten – snarare tvärtom.
Publicerad: 11 maj 2022, 13:25
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Katarina Graffman är doktor i antropologi, föreläsare, författare och fristånde kolumnist på Market.se. Foto: Getty
I konsumtionssamhället uppmanas och tvingas vi ständigt att göra val – allt från små, till synes obetydliga val (som vilken effekt vi vill att tandkrämen ska ha), till något mer
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 3 195 kr ex. moms (ord. pris 3 995 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.
Katarina Graffman