måndag29 maj

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Katarina Graffman: Skenande priser dämpar ”valfrihetens tyranni” – men kunderna lär knappast få mindre ångest

Valfrihet har bara positiva psykologiska effekter upp till en viss nivå. Blir valen för många kan det tvärtom leda till mental förlamning. Kunden tvingas ständigt köpslå med sina egna värderingar och att välja ”fel” skapar ångest och självkritik. I takt med att priserna stiger får den egna plånboken större betydelse. Men det dämpar inte ångesten – snarare tvärtom.

Publicerad: 11 maj 2022, 13:25

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Katarina Graffman är doktor i antropologi, föreläsare, författare och fristånde kolumnist på Market.se. Foto: Getty


Ämnen i artikeln:

KonsumentbeteendeSortimentEkonomi

I konsumtionssamhället uppmanas och tvingas vi ständigt att göra val – allt från små, till synes obetydliga val (som vilken effekt vi vill att tandkrämen ska ha), till något mer

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Överblick, fördjupning och snabb uppdatering om detaljhandeln
Nyhetsbrev som ger dig full koll på alla branschnyheter

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 3 195 kr ex. moms (ord. pris 3 995 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Katarina Graffman

redaktionen@market.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev