Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Andreas Dyrberg Skog: Siffrorna avslöjar den stora klyftan i branschen

Tappet för sällanköpshandeln i mars blev ”bara” 3,2 procent. Bakom siffrorna finns ett fåtal branscher som växer medan en stor del av butikerna blöder. Och krisen är långt ifrån över.

Publicerad: 28 april 2020, 13:30

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Foto: Shutterstock


Ämnen i artikeln:

EkonomiCoronaSällanköpshandeln

Det snöade och luften var iskall i morse. SCB:s siffror över omsättningsutvecklingen i detaljhandeln var inte heller särskilt värmande, men kanske höjde en och annan på ögonbrynen åt att sällanköpshandeln bara tappade 3,2 procent i löpande priser.

Klart är att siffran inte var i paritet med krisrubrikerna som har omgärdat branschen. Kedja efter kedja har gått i konkurs eller försatts i rekonstruktion och Svensk Handel talar om en akut kris i stora delar av handeln.

Samtidigt har branschen bara redovisat liknande försäljningstapp vid ett enda tillfälle sedan finanskrisen.

Läs mer: Sällanköpsbutikerna höll upp försäljningen i mars – april väntas bli  värre

Och borrar vi lite djupare i SCB:s statistikdatabas ser vi tydligt den enorma klyftan mellan vinnare och förlorare under coronapandemin.

Fem branscher i sällanköpshandeln växte i mars.

Svenskarna hamstrade inte bara pasta och toalettpapper. De bunkrade även upp med enorma mängder handsprit, receptfria och receptbelagda läkemedel. Det är en faktor som dämpar nedgången för sällanköpshandeln.

Många gallerior och shoppinggator har gapat tomma de senaste veckorna.

Dessutom växte försäljningen i e-handeln, optikbranschen, bygg, hemelektronik och vitvaror.

Logiska ökningar, möjligtvis med undantag för optik, med tanke på att vi vistas mer än normalt i hemmen.

Samtidigt tappade tolv delbranscher försäljning.

Ingen är förvånad att modehandeln blöder mest efter alla svarta rubriker, men de är långt ifrån ensamma.

Ingen är förvånad att modehandeln blöder mest efter alla svarta rubriker, men de är långt ifrån ensamma. Åtta branscher har det mycket tungt och redovisar tvåsiffriga försäljningstapp. Urhandlare, sportbutiker, parfymerier, möbelvaruhus, guldsmeder och diversehandlare.

Det är också många frågetecken och orosmoln som omgärdar försäljningsutvecklingen framåt.

Hemelektronikhandeln har varit vaken och snabbt kört ut kampanjer för att utrusta hemmakontoret. Men vad ska de sälja i sommar när alla tv-sända mästerskap är inställda?

Läs mer: Lista bransch för bransch – så gick försäljningen i mars

Byggmarknaderna har varit välfyllda med kunder som vill putsa upp sina hem i karantäntider. Men hur många vågar rusta om bostadspriserna börjar sjunka på allvar och vi går in i en djupare lågkonjunktur?

Vi ska också komma ihåg att krisen slog till på allvar först en bit in i mars.

Ingen kan dra en lättnadens suck för att sällanköpshandeln ”bara” tappade 3,2 procent.

April riskerar att bli ännu dystrare.

Siffrorna visar tydligt i vilka branscher stödåtgärder måste sättas in, vilka som måste kavla upp armarna och hitta nya sätt att överleva.

För kylan kommer att hålla i sig.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Andreas Dyrberg Skog

Redaktör

andreas.dyrberg-skog@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News