Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Julia Forsberg: Siffermässigt uselt år för H&M – men imponerande vändning

H&M avslutar, trots ett tufft år, med vinst. Den nedåtgående trenden i försäljningen håller i sig, men samtidigt har bolaget genomfört ett gediget förändringsarbete och tagit kontroll över kostnaderna.

Publicerad: 29 januari 2021, 10:07

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

ModeEkonomiH&MCorona

Bättre än väntat – så kan H&Ms år sammanfattas efter att bokslutet presenterades i dag.

Att det har varit ett tufft år för detaljhandeln och inte minst för modehandeln är ingen nyhet. Och precis som resten av branschen har modejätten fått se sina försäljningssiffror rasa. När pandemiåret summeras har H&M tappat 18 procent av sin försäljning.

Under andra kvartalet sjönk försäljningen med hela 50 procent och resultatet var lika blodrött. Men under tredje kvartalet hände något – trots ett tapp i försäljningen lyckades H&M vända till ett positivt resultat. Och trenden fortsatte i kvartal fyra.

Resultatet efter skatt för helåret landade på 1 234 miljoner kronor. Trots att det bara är en bråkdel av resultatet på 13 443 miljoner kronor från året innan, framhåller vd Helena Helmersson att en stark och lönsam tillväxt på online tillsammans med bra kostnadskontroll gör att H&M kan avsluta räkenskapsåret med en stark finansiell ställning.

”Precis som resten av branschen har modejätten fått se sina försäljningssiffror rasa.”

Och ladorna är fulla. H&M har mer likvida medel vid utgången av november 2020 än de hade vid utgången av november 2019. Det finns en buffert att ta av när H&M flaggar för att även det första kvartalet på det nya räkenskapsåret kommer att påverkas mycket negativt av pandemin.

Läs mer: H&M-gruppen efter det tuffa året: Covid-19 fortsätter att påverka oss mycket negativt

Nettoförsäljningen för perioden 1 december till 27 januari 2021 minskade med 23 procent i lokala valutor, jämfört med samma period året innan. Och som mest har över 1 800 butiker varit stängda under den andra vågen, vilket motsvarar 36 procent av hela butiksnätet.

Samtidigt har online-försäljningen ökat med 38 procent under året och stod totalt för 28 procent av koncernens försäljning. Under sista kvartalet ökade e-handeln med hela 50 procent.

”När pandemin har tyngt hela branschen har H&M inte deppat ihop. I stället har vi sett jätten genomföra mer förändringar under året än någonsin.”

Förändringsarbetet har pågått länge, men det har ändå hänt något med H&M inställning under året. Jätten som tidigare hållit stenhårt i sitt gigantiska butiksnät har under året haft en nettominskning om 58 butiker. Under kommande år planeras en nettominskning av ytterligare 250 butiker.

Bolaget uppger själva att en gradvis förbättrad covid-19-situation tillsammans med ett fortsatt förändringsarbete gör att det finns goda förutsättningar för återhämtning.

När pandemin har tyngt hela branschen har H&M inte deppat ihop. I stället har vi sett jätten genomföra mer förändringar under året än någonsin. Och det belönas med en stark ställning när räkenskapsåret går mot sitt slut.

Läs mer: Efter internutredning – H&M slår tillbaka mot anklagelser om diskriminering

Nu planeras ytterligare satsningar på digitalt och hållbarhet. Ordet flexibilitet nämns flertal gånger i bokslutet i samband med butiksnät, finansiell ställning och mellan kanaler.

H&M avvaktar med besked om utdelning på grund av pandemin. Samtidigt föreslås att ordinarie utdelning över tid ska överstiga 50 procent av resultatet efter skatt. Därutöver kan extra utdelningar eller återköpsprogram användas – efter att bland annat investeringsbehov har tillsetts.

Trots att det har varit ett siffermässigt uselt år för H&M, har det kanske också varit ett av bolagets mest konstruktiva. Det finns mycket arbete kvar att göra, men jätten har lyckats skaka av sig gammalt damm och med starka finanser står de nu redo att vara mer flexibla inför framtidens behov.

Läs mer: Andra smittovågen slog till mot H&M – utvecklingen vände åt fel håll igen

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Julia Forsberg

Reporter

julia.forsberg@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

ModeEkonomiH&MCorona

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News