Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mikael Sydner: Se bortom digitaliseringen – det är själen i ditt varumärke som räknas

Årets D-Congress var en spännande flora av digitalisering och globalisering. Men i allt prat om unified commerce, plattformar och AI hade jag gärna sett mer om hur varumärkets själ kommer fram i det digitala ekosystemet.

Publicerad: 8 mars 2019, 09:43

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Digitalisering

Med runt 2 000 deltagare, 110 utställare och 55 talare håller D-Congress positionen som Sverige största e-handelsevent.

Temat för årets upplaga var globaliseringens konsekvenser, att hitta konkurrenskraft när handeln är gränslös.

Huvudattraktioner var bland annat David Rowan, tidigare chefredaktör för Wired UK, skaparna av podcasten Den digitala draken som tog med gäster från Kina och Tobias Wittman från Google för att nämna några.

Läs mer: Kalle Östgren: Det som sägs – och inte sägs – när handeln pratar omställning

Precis som tidigare år var många där för att få koll på det senaste, träffa folk, utbyta idéer – och förhoppningsvis få med sig något användbart hem.

Digitalisering fick så klart mycket utrymme:

■ Anpassa dig eller lägg ner.
■ Ingen går säker eftersom digitala processer inte tar hänsyn till existerande strukturer.
■ Mobile first.
■ Konsumenter loggar aldrig ut utan är online dygnet runt.
■ Big data, AI, röststyrning.

Vi känner igen det. Bra saker. Men samma varor i nya förpackningar. Ja, lite så.

Bortom det hårda fanns det betydligt mindre av det mjuka. Den där själen och det där drivet som finns hos dedikerade entreprenörer som lägger allt i att sälja sina prylar på nätet fick tyvärr mindre plats i programmet. Kanske mer sådan must nästa år?

Störst fokus låg på globalisering. Gränserna suddas ut från kartan, vem som helst kan komma in och konkurrera med dig, du kan ge dig ut och konkurrera med vem som helst. ”Ser du en marknad? Ja men go for it”, som Mårten Barkman från Facebook sa.

Den där själen som finns hos dedikerade entreprenörer fick tyvärr mindre plats i programmet.

Kina är förstås en jättemakt i sammanhanget – den största digitala marknaden i vår tid. Alibaba har sina fingrar i allt. 90 procent som handlar på Singles day gör det via telefonen ­– Alipay snudd på äger transaktionerna.

Och fort går det. Ett e-handelsbolag kan gå från noll till miljarder på några få år. ”Fast fashion is slow” jämfört med tempot i Kina. Nykomlingen Judy Doll har sprungit förbi L’oréal på ett år.

Läs mer: Michael Sandsjö: Är ni engagerade i det ni gör eller blir det mycket kaffe?

Men åter: Bakom alla makroperspektiv och digitala omställningar saknade jag lite kött och blod kring hur ett varumärkes DNA lyfts fram bland ettor och nollor på bästa sätt. Visst, många betonade vikten av bra kundupplevelser men väldigt få pratade om hur den slagkraften optimeras i ett digitalt ekosystem.

För i slutändan är det upplevelsen kring varumärket som räknas. Eller som Mikael Wintzell från riskkapitalbolaget Wellstreet sa när han pratade om innovation och lyfte Teslas historia om besattheten av att driva den bästa kundupplevelsen och därmed ändra ett kundbeteende: ”Vem trodde får några år sedan att vi skulle köpa en bil på nätet för en miljon kronor?”

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Digitalisering

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News