Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Andreas Dyrberg Skog: Sargade MQ hade ingen chans när corona slog till

Få lanseringar har visat sig vara så dåligt tajmade som Marqet-konceptet. MQ har kämpat med näbbar och klor in i det sista. Men till slut fick branschens olyckskorpar rätt.

Publicerad: 16 april 2020, 09:21

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

KläderMQMarqetCorona

Inget detaljhandelsföretag har varit så ifrågasatt som MQ de senaste åren. Röster både i och utanför branschen har gång på gång förutspått kedjans död.

Men MQ har kämpat vidare och lanserade i november en oväntad och ambitiös plan för att återfödas under namnet Marqet.

Redan då drogs MQ sedan länge med sjunkande försäljning och röda siffror.

Redan då fanns det fog för att ifrågasätta kedjans överlevnad.

Läs mer: MQ ger upp – ansöker om konkurs: ”Har gjort allt vi har kunnat”

Sedan kom corona och krossade det hopp om återfödelse som trots allt spirade i företaget.

Det vi vet om coronakrisens effekter hittills tyder på att modehandeln hör till de branscher som drabbats allra hårdast. Färre köper kläder och de som gör det handlar i större utsträckning online.

För MQ, med ett tungt butiksnät och en liten andel e-handel, blir effekten förödande.

Det som på pappret såg ut som ett omöjligt uppdrag var också omöjligt.

Lägg till det lanseringen av Marqet – en konceptbutik med fokus på ”dagens moderna arbetsliv”. En lansering som kommer i en tid då varslen når rekordnivåer och de som har kvar jobbet uppmanas att arbeta hemifrån – långt ifrån butikerna.

MQ-ägda Joy försattes i konkurs den 18 mars. Jag konstaterade då i en kommentar att MQ-kedjan aldrig har varit i ett så utsatt läge.

Det som på pappret såg ut som ett omöjligt uppdrag var också omöjligt.

I dag är det många som krasst konstaterar: ”Vad var det jag sa?”

Läs mer: MQ-vd:ns räddningsaktion fick aldrig chansen att flyga: ”Mycket vi inte fick visa upp”

Och visst hade MQ gått vilse som varumärke och tappat relevans på marknaden – det har de själva medgett.

Bolaget hade kanske gått under även om corona inte vänt upp och ned på alla förutsättningar, men det är ändå sorgligt att se en så klassisk kedja tvingas ge upp. Ingvar Larsson och hans medarbetare kämpade in i det sista. Så sent som i mars skulle nytt kapital pumpas in i bolaget genom en nyemission på 250 miljoner kronor.

Vi tvingas än en gång konstatera: Innan krisen är över kommer ännu fler att tvingas ge upp.

Senaste gången jag träffade vd:n, i januari, lät han glad och hoppfull. Han smygvisade några plagg från vårens kollektion. Linne skulle bli stort.

De plaggen hänger nu kvar i butikerna, osålda.

Fler handelsanställda kommer att förlora sina jobb.

Fler lokaler kommer att gapa tomma i köpcentrum och stadskärnor.

Raden av kedjor och varumärken som slagits ut under coronakrisen blir allt längre.

Och vi tvingas än en gång konstatera: Innan krisen är över kommer ännu fler att ge upp.

Läs mer: Nio pressade kedjor – så satsar de sig ur krisen: ”Det är sista chansen”

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Andreas Dyrberg Skog

Redaktör

andreas.dyrberg-skog@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

KläderMQMarqetCorona

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News